„Když se sundávalo bednění z mansardy, odkryli tesaři prostor, kam zevnitř nebyl přístup, a přinesli mi dvě starožitné krabičky od mýdla a v nich štosy fotografií. Zvláštní bylo, že vždy šlo o dva skoro stejné snímky nalepené na papírovém podkladu,“ popsal nález David Laube. V muzeu se dozvěděl, že jde o stereoskopické obrázky a dostal možnost se speciálními brýlemi podívat na malý zázrak dobové fotografické techniky. Zachycené scenérie před jeho očima ožily v prostorovém efektu. Nález je o to cennější, že snímky zobrazují krajinu Ústecka a nesou pečlivé popisky místa, času pořízení a jména zúčastněných osob. Pocházejí z let 1931 až 1933 a několik záběrů k tomu z roku 1939. Ve 3D si tak lze po 90 letech prohlédnout koupání v Labi na pláži v Sebuzíně, horolezení na Vrkoči nebo lyžování ve Větrově u Petrovic. Jeden ze snímků zachycuje i interiér výletního labského parníku včetně reklamy na kosmetiku Elida. Nejmladší fotografie dokumentují slavnostní sjezd nacistických odborů v Ústí. Snímků je zhruba stovka, podle pečlivého číslování je ale zřejmé, že původní kolekce musela čítat nejméně 500 kusů. 

Součástí nálezu bylo i několik dokumentů uschovaných původními majiteli domu na konci války. Zahrnovaly stavební výkresy, daňová přiznání a torza dopisů okousaných myšmi. Ze záznamů mohli muzejníci vyčíst, že dům postavili roku 1928 manželé Ernst a Berta Hofmannovi. Snímky zachycují jejich rodinu a přátele. Na jednom záběru se sám vyfotografoval v odrazu zrcadla i autor celé kolekce včetně svého speciálního stereoskopického aparátu.

Stereoskopie umožňuje prostorový zrakový vjem vyvolaný dvourozměrnou předlohou například pomocí stereoskopických brýlí nebo prohlížečky. Funguje na principu toho, že každé oko vidí trochu jiný obraz a z těchto dvou obrazů mozek složí prostorový vjem. Předloha vzniká stereofotoaparátem nebo dvojicí fotoaparátů, kdy ve stejný okamžik se exponují dvě fotografie, přičemž objektivy jsou od sebe vzdáleny přibližně stejně, jako jsou vzdáleny průměrné lidské oči.

Stereofotografie provází fotografii téměř od jejího vzniku, kdy už v roce 1850 vznikají první stereo daguerrotypie. V Čechách máme stereoskopii spojenou hlavně s výrobky firmy Meopta – stereokotoučky, kterých mezi léty 1962–1985 vzniklo více než 1300 druhů. Tyto kulaté disky o průměru 9 cm obsahují 14 obrázků spárovaných do sedmi dvojic, tento systém pochází z USA, kde je znám pod jménem Viewmaster a v roce 1938 ho vynalezl William Gruber (1903–1965). Exponát měsíce srpna představí jak darované historické stereofotografie s prohlížečkou, tak novější stereofotoaparáty, stereokotoučky a prohlížečky české i zahraniční výroby. Párem Flexaretů upravených pro stereoskopické snímání byli vybaveni i cestovatelé Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka na svých cestách.

Jiří Preclík, Muzeum města Ústí nad Labem