„V případě dopravní nehod je mrtvých trojnásobně více než za stejné období roku loňského, kdy se na přejezdech stalo 114 havárií, při nichž zemřelo sedm lidí,“ sdělil tiskový mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.


Ignorovat světla může být osudné


V Ústeckém kraji se tragická dopravní nehoda stala například v únoru na železničním přejezdu ve Veleticích na Lounsku.

Čtyřiatřicetiletá žena vjela s osobním vozidlem na nechráněný přejezd právě v momentě, kdy tudy projížděl motorový vlak. Vlak automobil zcela zdemoloval. Řidička zemřela, její šestnáctiletá dcera byla s těžkými zraněními přepravena vrtulníkem do nemocnice.

Za srážku automobilu s vlakem mohou velmi často nejen nepozorní motoristé, ale též řidiči – hazardéři, kteří ignorují výstražná světla. „Posléze se vymlouvají na to, že byli oslepeni sluncem. Případně rovnou přiznávají, že si výstrahy nevšimli,“ řekl dále Neusar.

Tragická jsou i čísla, týkající se střetů vlaků s chodci. Za prvních šest měsíců letošního roku srazil vlak 127 lidí, z toho 84 osob havárii nepřežilo.

„Počet usmrcených lidí vlakem je v tomto případě téměř shodný jako loni, kdy na kolejích zahynulo devadesát tři chodců,“ doplnil Neusar.

Pod koly vlaků končí většinou neopatrní lidé, kteří si chtějí přes koleje zkrátit cestu nebo nepoužívají podchody a nadchody. Výsledkem je hazard, který končí těžkým zraněním či smrtí.

Mimo veřejné prostory a nástupiště se pohyboval též třiapadesátiletý muž, který zahynul na železničním přejezdu v Mostě letos v březnu. Srazil ho nákladní vlak, jedoucí od Bíliny na Chomutov.

„Strojvedoucí lokomotivy rozeznal mezi kolejnicemi osobu. Přestože začal okamžitě intenzivně brzdit rychlobrzdou, srážce zabránit nestačil. Přivolaný lékař mohl již konstatovat pouze smrt,“ sdělila tehdy k případu tisková mluvčí mostecké policie Ludmila Světláková.


Smrtelné úrazy proudem

Mnoho úrazů vzniká důsledkem nepozornosti a nerespektováním chodců bezpečného odstupu od hrany nástupiště.

„Smrtelné bývají také úrazy elektrickým proudem. Střídavý proud o napětí dvacet pět tisíc voltů může při vhodných klimatických podmínkách zabíjet i ve vzdálenosti jednoho metru a stejně nebezpečný je i stejnosměrný proud o napětí tři tisíce voltů, který může způsobit rozklad krve,“ uzavřel Neusar.


Otřesná událost na Roudnicku

V historii tragických událostí na kolejích v severních Čechách patří k nejotřesnějším smrt muže, jehož torzo těla na lokomotivě viselo, dokud nezastavil o tři kilometry dále v železniční stanici.

Rychlík R 615 letos 15. ledna v 17.39 hodin jel rychlostí 140 km/h. Mezi stanicemi Hrobce a Roudnice n. L. při jízdě levým obloukem uslyšel strojvedoucí ránu.

Protože strojvedoucí nedokázal určit, odkud rána vyšla a před sebou na koleji nic neviděl, začal snižovat rychlost, aby ve stanici Roudnice n. L. zastavil.

Po zastavení v 17.41 hod. našel na čele lokomotivy zachycené lidské tělo.

K události došlo na kilometru 479, 8 na jednokolejné trati č. 527A Praha Bubeneč – Děčín hl. n. Pro člověka, který šel po kolejích, skončil život, pro cestující z 6 vozů rychlíku to znamenalo zpoždění.

Doba přerušení drážní dopravy byla 3 hodiny a 30 minut v obou traťových kolejích.

Nejednalo se o maličkost, protože celkem bylo zpožděno 16 vlaků osobní dopravy o 1992 minut. Odřeknuto muselo být 7 osobních vlaků. Také bylo zpožděno 5 vlaků nákladní dopravy celkem o 892 minut.

Policie zjistila, že došlo k usmrcení dvaapadesátiletého M. O. z Ústí n. L. – Neštěmic. Zda se jednalo o nešťastnou náhodu nebo sebevraždu, se nikdy nedozvíme.




MONIKA PROCHÁZKOVÁ
FRANTIŠEK ROČEK