Ukradli sousedovi auto, máte z toho sice radost, ale tu vám kalí strach, že na řadě může být za pár dnů i váš vůz?

Pokuste se proto zlepšit jeho ochranu.

Naštěstí nemusíte pátrat složitě po informacích, protože byl vyhlášen rok zabezpečení vozidel. Jde o projekt policie, ministerstva vnitra, České asociace pojišťoven, Asociace Grémium Alarm, obecních a městských policií.

Internetová adresa poskytuje množství praktických informací, nejen obecných varování typu „Zamykání řazení vozidla má především výrazně prodloužit dobu nutnou k odcizení auta.“

Triáda bezpečí

Obecně lze říci, že majitelé aut mohou kombinovat tři typy zabezpečení: 1. mechanické, od zamykání vozidel přes různé zábrany na volantu, zamykání pedálů apod. 2. elektronické, blokující elektrický systém vozu, varující před krádeží spuštěním alarmu, signalizující pohyb vozidla pomocí vyhledávacího zařízení, 3. psychologicky atypické vychytávky aneb jednoduchý skrytý vypínač elektrického systému vozidla na atypickém místě, které zná jenom řidič.

Podle policejního specialisty, který si nepřál být jmenován, tzv. „vychytávka“ může způsobit zloději více problémů než elektronické zabezpečení vozu. Na takovou překážku není připraven a mnohdy nemá dostatek času na prohlídku vozu, aby zjistil, kde skrytý spínač je umístěn.

Zásadou zlodějů aut je, že musí mít neustále přehled o okolí, aby mohl buď rychle odjet a neměl v cestě překážku, nebo aby alespoň co nejrychleji utekl z místa krádeže.

Při krádežích záleží na kvalifikovanosti zlodějů, protože někteří mají i elektronické prostředky. Zvyšuje se kvalifikace zlodějů a odpovědí jsou novější systémy elektronické ochrany.

Nejvíce útoky trpí vozidla koncernové řady VW, tedy německé VW a české škodovky. Ve zlodějské oblíbenosti na třetím místě jsou audi.
Naštěstí cena zabezpečovacích zařízení elektronických je dnes již zhruba od 1000 korun.

V elektronické oblasti ochrany aut připravuje novinku také Severočeská bezpečnostní agentura (SBA) s působností zařízení především v oblasti severočeského kraje.

Časové limity

Proč je nalezeno jen minimum odcizených vozů a potrestána jen malá část zlodějů? Problémem je faktor času a organizovanost zlodějů. Krádeže automobilů představují doslova průmyslové a obchodní odvětví, tedy organizovaný zločin.

Skutečně šikovný a dobře vybavený zloděj je schopen auto ukrást do 30 vteřin. A vůz může do tří hodin zmizet kdekoliv ve východní Evropě, většinou přes Polsko, nebo je rozebrán na součástky.

Kriminalisté pamatují na případ, kdy zhruba tři hodiny od krádeže se jim podařilo auto, jež zmizelo někde v dnešním Ústeckém kraji, najít na Jablonecku. Z hlediska odhalení to byl jistě rekord. Přesto, když se kriminalisté k autu dostali, zůstal z něho již pouze skelet.