Světlo světa spatřilo hodnocení, které provádí každoročně Česká pojišťovna v rámci projektu ČP Index bezpečnosti.

V kategorii krajských měst je za rok 2010 v čele Jihlava, která na prvním místě zůstává i v dlouhodobém hodnocení za roky 2008 – 2010. Postavení oproti roku 2009 si loni nejvíce zlepšila města Ústí nad Labem - z 12. příčky skočilo na 4. nejlepší příčku.

Na první pohled to je velká pochvala pro Ústí nad Labem, ale také lze říci, ať žije náhoda. Jihlava na prvním místě, protože je v tomto městě v porovnání s jinými krajskými městy dnes již slabý provoz, a město je, z hlediska řidiče, tvrdě svázáno sítí semaforů a omezením rychlosti.

Kouzla statistiky

Index bezpečnosti vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při nehodách, s důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti těchto měst, vztaženém k počtu obyvatel daných měst.

Problémem ale je, že například Ústí je daleko frekventovanější než jiná místa Ústeckého kraje. To též ovlivňuje statistiku.

„Velkou roli hraje v tomto indexu náhoda. V roce 2009 bylo v Ústí 45 těžkých následků – 8 mrtvých a 37 těžce zraněných, vloni bylo v Ústí 12 mrtvých, 6 mrtvých chodců, včetně 4 dětí. Mrtvých tedy bylo loni více, ale těžkých zranění méně, celkem 29 případů. Takže nakonec jsme měli lepší index než v roce 2009.Přitom loni zahynulo v Ústí více lidí než v roce 2009, ale jsme pochváleni, že z 12 místa jsme skočili nahoru na 4. místo,“ uvedl vedoucí krajské dopravní policie Jiří Ušák.

Veškeré statistiky mohou ale jít během vteřiny k čertu, když nepozorný řidič najede například do několika chodců nebo způsobí smrt lidí v plně obsazeném autě. Vypovídací hodnota ČP Indexu je proto relativní.

2010: Źebříček krajských městech
Město Pořadí bezpečí

Jihlava 1.
Plzeň 2.
Olomouc 3.
Ústí nad Labem 4.
Karlovy Vary 5.
Hradec Králové 6.
Praha 7.
Č. Budějovice 8.
Pardubice 9.
Brno 10.
Liberec 11.
Ostrava 12.
Zlín 13.
Zdroj: Česká pojišťovna

Okresní hitparáda

Z okresních měst absolutně první za léta 2008 až 2010 z hlediska bezpečnosti byl Třebíč, Tachov a Bruntál, jenže také tam je malá dopravní zátěž, takže není žádný zázrak, že tam je poměrně bezpečně a mrtvých jako šafránu.

V hodnocení okresních měst za rok 2010 na předním místě v bezpečnosti skončil Most. „Nelze se tomu divit, protože Most je nové město s širokými silnicemi. Průjezdní trasy jsou vedeny mimo vnitřní město,“ dodal Ušák.

Letos by situace měla být podle Ušáka obecně lepší, protože jezdí méně řidičů s osobními vozy, kteří nemají na stále dražší pohonné hmoty. Kromě toho dochází ke zvýrazňování přechodů a k výstavbě ostrůvků v místě přechodů pro chodce.