„Dopravce, čili České dráhy, i Správa železniční dopravní cesty, policie a také náš inspektorát Českých drah, již v prvních dvou případech vyšetřování ukončili,“ uvedl k případům vrchní inspektor Petr Zimandl z Regionálního inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy ČD v Ústí nad Labem.
Vaňovský Elefant.


„Vyšetřování nebylo dosud uzavřeno ani v jednom případě. Předběžně ovšem můžeme říci, že u nehody 28. 6. 2010 na trati ve Vaňově závěrečná zpráva k mimořádné události je před dokončením. V této fázi můžeme konstatovat, že došlo k porušení technologických postupů strojvedoucím. Další příčiny budou zveřejněny až po finálním dokončení závěrečné zprávy,“ uvedl Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce.


O vaňovské tragédii jsme již dříve uvedli, že při nehodě první vůz osobního vlaku byl totálně zdemolovaný, ležel na boku, souprava byla vychýlená z kolejí.

Tak skončila jízda osobního vlaku City Elefant, který vykolejil ve Vaňově v pondělí 28. června 2010 v 16.47 hodin. Drážní inspekce po devíti měsících v březnu oficiálně potvrdila, že „strojvůdce nebyl zdravotně způsobilý k řízení drážního vozidla,“ sdělil tehdy Jan Kučera z Drážní inspekce. Pochyby o zdraví strojvedoucího byly již delší dobu, protože znalci zjistili, že strojvedoucí, jenž při nehodě vlaku zemřel, měl cukrovku.


Rozbil koleje


„Také nehodu z 9. 3. 2010, vykolejení nákladního vlaku v Lovosicích, kvůli vyhotovování znaleckých posudků nebylo možno dosud uzavřít. Znalecké posudky se podařilo získat v minulém měsíci a závěrečná zpráva je před dokončením.


Na základě mechanoskopických zkoušek bylo potvrzeno, že se jednalo o technickou závadu na voze. Možností eliminace vzniku podobných nehod jsou průběžné kontroly vozů,“ dodal k případu Drápal z Drážní inspekce.


Větší opatrnost


Třetím případem, který ještě Drážní inspekce neuzavřela, je nehoda z 20. 10. 2010. Na železniční trati mezi Prackovicemi nad Labem a Lovosicemi došlo k usmrcení dvou pracovníků (ve věku 55 a 57 let) Viamontu DSP při opravách na trati při jízdě rychlíku.

Ke sražení dělníků došlo kolem 14.25 hod. poblíž vjezdu na lovosické nádraží. Dělníky srazil mezinárodní vlak EuroCity číslo 175 „Jan Jesenius“ mířící z Německa do Prahy a dále do Budapešti.



Ke tragickému úmrtí dělníků mohlo dojít tak, že uhýbali před přijíždějícím rychlíkem a byli sraženi vlakem, který přijížděl z druhé strany.
Ke tragédii došlo v místě, kde již bylo několik vážných nehod. V předchozích případech šlo ale o neukázněné chodce, kteří si zkracovali cestu z blízké samoobsluhy Lidl přes koleje.


„Po této mimořádné události byla přijata zvýšená bezpečnostní opatření firmou Viamont, jejíž zaměstnanci při události zahynuli,“ uvedl k případu Drápal.