V roce 2015 zemřelo na silnicích 28 států EU 26 000 osob. Poprvé od roku 2001 (kdy statistiky zaznamenaly 55 000 usmrcených) došlo k nárůstu počtu zemřelých. Naplnění ambiciózního cíle, aby v roce 2020 zemřelo v EU při dopravních nehodách maximálně jenom 15 500 lidí, se vzdaluje, uvedl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Nebo v Evropské unii zase někdo zbytečně plánuje…

Relativita čísel

Sice dochází ke snižování rizikových faktorů, ale na druhou stranu vzrůstá počet vozidel na silnicích. Proto narůstá míra nebezpečí střetu i s chodci a cyklisty.

Celkem loni zemřelo na silnicích 28 států EU na 26 000 osob, tedy o 300 více než v roce 2014. Počet obětí narostl v 18 státech. Česká republika je v evropském žebříčku na 21. příčce z 28.

Podobné žebříčky je ale nutné brát s rezervou.

Na prvním místě s nejméně smrtelnými nehodami v dopravě na 1 milion obyvatel je malý ostrovní stát Malta ve Středozemním moři s minimem vozidel.

Na druhém místě je velmi rozlehlé Švédsko s malým počtem obyvatel. Naproti tomu malá Česká republika je doslova zahuštěna silnicemi protínajícími silně osídlené oblasti. Čili je srovnáváno nesrovnatelné.

Situace není horší

Z této statistiky nelze vyčíst vůbec nic. Vzestup o 300 úmrtí v rámci EU v roce 2015 proti roku 2014 může znamenat nárůst zemřelých zhruba o něco málo nad 1 %, čili jde o běžný pohyb počtu úmrtí v rámci statistického průměru.

O bezpečnosti na silnicích nelze uvažovat jenom z hlediska počtu zemřelých. Důležitým kriteriem je spíše počet těžce zraněných při nehodách.

Lepší pasivní ochrana cestujících v automobilech, rychlejší dojezd záchranné služby a vyšší úroveň lékařské vědy, to vše znamená, že po nehodě mají těžce zranění větší šanci přežít. I proto klesá počet zemřelých při nehodách.

Evropské statistiky jsou ve skutečnosti optimističtější. Neboť došlo podle nově zavedené jednotné klasifikace pro všechny státy EU k výraznému snížení počtu těžce zraněných meziročně z 203 500 na 135 tisíc osob. Budský z Týmu silniční bezpečnosti zdůraznil, že těžká zranění i nadále zůstávají doménou nejohroženějších skupin chodců, seniorů a cyklistů.

„Při podrobnějším pohledu na tragické nehody cyklistů si nelze nevšimnout, že významný podíl na celkovém počtu obětí mají osoby ve věku nad 64 let. V letošním roce jim rozhodně budeme věnovat zvýšenou pozornost," konstatuje Tomáš Lindner, koordinátor dopravně preventivního projektu Na kole jen s přilbou.