Od začátku roku zahynuli v Ústeckém kraji na silnici už tři motorkáři. „Nehody způsobily chyby při řízení," uvedl vedoucí ústecké krajské dopravní policie Jiří Ušák.

Naposledy zemřel motorkář v sobotu 10. června. „Na silnici 2. třídy ve směru Komořany - Litvínov narazil řidič motocyklu při vyhýbání do stojícího auta a ještě do dalšího vozu. Motocyklista na místě zemřel," uvedla Ludmila Světláková z mostecké policie.

ZRADIT MŮŽE I SILNICE

Ušák upozorňuje, že není pravda, že mezi největší hazardéry na silnici patří právě motorkáři. „Dodržují předpisy jako ostatní. Na deset tisíc nehod vyšetřovaných policií v Ústeckém kraji v roce 2016 se jenom 114 týkalo řidičů motocyklů a mopedů. Pro srovnání, 100 osob se podílelo na nehodách na jízdních kolech," zdůraznil Ušák.

Motorkáře může zradit i silnice. „V letním horku může motocykl při ostřejší zatáčce dostat na asfaltu smyk, když se chce řidič rychle vyhnout náhlé překážce," upozorňuje Ušák.

K bezpečnosti motorkářů přispívají také drahé kombinézy a odolné helmy. Nelze šetřit ani na rukavicích a botách.

„Je to nutnost. I když to na první pohled může vypadat divně, když kolem vás v létě jede nabalený motocyklista." Ani barevné kombinézy nejsou znaky marnivosti. Na silnici musí být lidé na motocyklu vidět. „Za zhoršené viditelnosti pomůže i reflexní vesta. Správné nošení helmy může snížit riziko úmrtí o 40 procent," radí Ušák.

BOURAJÍ I NA MOPEDU

Do konce května policie v Ústeckém kraji evidovala také 2 nehody malých mopedů s 1 těžkým a 1 lehkým zraněním. K nehodám došlo v obcích. S malým motocyklem do 50 ccm jsou spojeny 4 nehody s 3 lehkými zraněními. Také v obci. Ale většina motorkářů havaruje v kategorii silnějších motocyklů.

Celorepublikové statistiky za rok 2016 jsou optimistické. Loni zahynulo při nehodách 60 motocyklistů. Oproti roku 2015 tak došlo k rapidnímu poklesu počtu obětí o třetinu. Vlastní vinou zemřelo v ČR 29 jezdců a 31 zemřelo naopak cizím zaviněním.

„Ze statistik vyplývá, že pravděpodobnost úmrtí při nehodě je pro motorkáře 24krát vyšší než pro cestující v autě," upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Dopravní psycholog Jiří Seidlic má stejnou zkušenost s motorkáři jako s řidiči aut. „V chování motorkářů a řidičů aut není rozdíl. V obou případech platí: čím mladší, tím je řidič náchylnější k riskování. Nepřekvapí, že nejvíce vybodovaných řidičů k nám chodí ve věku do 30 let," řekl Seidlic.