Přestože Ústecko si od ledna do konce října připsalo o jednoho mrtvého méně (4), jinde v kraji tomu bylo právě naopak. „V tomto období evidujeme o devět usmrcených více a o sedm více těžce zraněných než loni od ledna do konce října,“ uvedl vedoucí ústecké krajské dopravní policie Jiří Ušák.

NEBEZPEČNÁ TMA

Jan Pechout z ústeckého BESIPu upozornil na to, že začalo zimní období, kdy hrozí větší nebezpečí ohrožení neosvětlených chodců a špatně osvětlených vozidel. „Statistiky varují, že třetina lidí umírá na českých silnicích za tmy. Od listopadu do února umírala více než polovina obětí nehod v noci. To samé hrozí chodcům a řidičům i letos,“ připomněl Pechout.

V celorepublikových statistikách nočních nehod však Ústecký kraj dopadá výrazně lépe než jiné regiony republiky. „Během roku 2016 při nehodách po setmění zemřelo průměrně 32,5 % všech obětí dopravních nehod. Nejmenší podíl obětí nočních nehod byl zaznamenán na Plzeňsku (17 %), Ústecku (19 %) a Karlovarsku (23 %),“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Mezi řidiči, kteří letošní nehody způsobili, převažují mladí nevyježdění šoféři. Z více než 8 700 nehod evidovaných v Ústeckém kraji jich mají lidé ve věku od 20 do 25 let na svědomí 857.

Na druhém místě jsou řidiči středního věku ve věku 40 až 45 let (754), kteří jsou sice už vyježdění a rozumní, ale mnohdy jsou nervózní a spěchají. Na stejné úrovni v počtu zaviněných nehod jsou senioři ve věku od 65 let (759).

NÁVRAT K PRŮMĚRU

Příznivou zprávou pak je, že počet řidičů, kteří způsobili nehody pod vlivem alkoholu, je nižší než loni, a to o 22 případů. „Přesto jde v kraji o 231 opilých řidičů,“ doplnil Jiří Ušák z dopravní policie.

Přestože čísla o počtu smrtelných nehod působí znepokojivě, podle policistů jde o návrat k dlouhodobějšímu průměru.

„V letech 2010 až 2014 se počet úmrtí při nehodách během roku v Ústeckém kraji pohyboval v rozmezí od 40 do 50 případů. V roce 2015 došlo k poklesu na 33 a v roce 2016 dokonce na 29 případů,“ poznamenal vedoucí dopravní policie.