„Podstatná část nehod chodců je totiž přímým důsledkem jejich nevyhovujícího oblečení. Řidiči, kteří takovou nehodou způsobili chodci zranění nebo smrt, se shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo ho spatřili příliš pozdě," uvádí ve své zprávě BESIP.

Policie s uváděným nebezpečím souhlasí. „Cyklisté a chodci by si měli uvědomit, že jsou stejnými účastníky silničního provozu jako řidiči motorových a nemotorových vozidel. Bezpečnost cyklistů i chodců při snížené viditelnosti zvyšují reflexní doplňky, reflexní pásky a také světlé oblečení," řekl Daniel Vítek, tiskový mluvčí ústeckých policistů.
Třikrát lépe viděn

TŘI RADY BESIP

1. Používejte reflexní a fluorescenční
materiály a kombinujte je, abyste byli
dobře vidět za světla i za tmy.

2. Reflexní předměty umístěte nejlépe
ke konci rukávů, blízko ke kolenům
a do úrovně pasu

3. Dětem pořiďte oblečení, školní brašny
a doplňky opatřené reflexními
a fluorescenčními
bezpečnostními prvky

Viditelnost lze zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z reflexních materiálů, které zvyšují světelný kontrast vůči pozadí a prodlužují tak vzdálenost, na jakou může řidič chodce nebo cyklistu zaznamenat.

Reflexní materiály odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to na vzdálenost několika desítek metrů. Výrazně tak zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti.

Materiál s reflexními prvky je v noci vidět na třikrát větší vzdálenost než bílé oblečení a na více než desetkrát větší vzdálenost než oblečení modré.

Děti jsou na silnicích ohroženy víc než jiní chodci. Jsou méně soustředěné a nedokážou ještě dobře odhadovat vzdálenost a předvídat situaci. „O to důležitější je, aby byly na silnici co nejlépe vidět. Světlé oblečení, školní brašna a boty s reflexními doplňky učiní jejich každodenní cestu do školy i ze školy bezpečnější," doplnil Vítek.

Osvětlení cyklisté

Bezpečnostní prvky na jízdním kole jsou nezbytné pro zaručení dobré viditelnosti a zvýšení bezpečnosti samého cyklisty. Povinné je vybavení přední bílou odrazkou, zadní červenou odrazkou a oranžovými odrazkami na pedálech a v paprscích jízdních kol. Dobré je tyto prvky ještě doplnit o oblečení s reflexními prvky. Za snížené viditelnosti musí být kolo vybaveno rovněž světlometem svítícím bílým světlem vpředu a stálým nebo blikajícím červeným světlem vzadu.

Z řidiče chodcem

Také řidiči aut si musí uvědomit, že i oni se náhle mohou stát chodcem na silnici. „Každé auto, i to nejlepší, může zničehonic vypovědět poslušnost, a kdo z takového vozidla vystoupí, není na tom o nic lépe než kterýkoli chodec, zvlášť když pozornost kolemjedoucího řidiče upoutají například blikající varovná světla. Proto je součástí povinné výbavy vozidla reflexní vesta," říká k tomu ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

BESIP ve spolupráci se strážníky i policisty jednotlivých měst pořádá každý rok na podzim preventivní akce, při kterých děti i dospělé s touto problematikou seznamuje a varuje před možným nebezpečím.

VIDITELNOST
Modré oblečení          18 metrů
Červené oblečení    24 metrů
Žluté oblečení      37 metrů
Bílé oblečení          55 metrů
Reflexní oblečení       200 metrů