Naštěstí těžce zraněných bylo zatím při nehodách v obou krajích méně než loni.

Pro dopravní policii byl letošní leden časem několika výrazných změn jízdních podmínek. Na počátku měsíce byly nadprůměrně vysoké teploty, ale zároveň v noci a ráno hrozilo zvýšené nebezpečí námrazy a v ranních hodinách mlhy.

Minulý týden začala skutečná zima. Teploty klesly více pod bod mrazu, objevil se konečně sníh. Začala „úvodní kalamita", při které si řidiči zvykali na skutečně zimní podmínky a zvýšil se počet nehod.

Problém náledí

Koncem ledna a v únoru meteorologové očekávají teploty obvyklé pro toto období. Znamená to, že v příštích třech týdnech by mělo být přes den kolem nuly. Počet dopravních nehod by měl být tedy průměrný. Největším nebezpečím bude hrozba smyku při náledí.

Vedoucí dopravní policie Ústeckého kraje Jiří Ušák k tomu dodává překvapivou informaci: „Náledí nepředstavuje dominantní příčinu dopravních nehod. Za loňský rok policie v Ústeckém kraji vyšetřovala 633 nehod v důsledku náledí v kombinaci se sněhem. Jednalo se jenom o 7,7 procent nehod z celkového počtu. Pokud vezmeme jenom nehody na neposypaných silnicích, bylo náledí loni zdrojem kolizí pouze v 5,7 procentech."

Sněhová pokrývka na silnicích nepředstavuje závažný problém. Loni ze všech vyšetřovaných nehod příčinou byl sníh jenom u 1,1 % případů.

Velký problém

„V lednu jsou pro nás nejzávažnějším problémem dopravní nehody chodců. Ti na sobě mají málo reflexních prvků, kdy nejsou ráno, pozdě odpoledne a večer dobře vidět. Nový a nebezpečný fenomén představuje i chůze po vozovce," varuje Ušák.

Ve městech a v obcích, v ulicích kde nejsou dostatečně udržované chodníky, lidé jdou raději mimo chodník po ulici. Hrozí jim proto zvýšené nebezpečí střetu s vozidly.

„Řidiči musí být připraveni na to, že kdykoliv mohou před sebou uvidět chodce v jízdní dráze, ne na chodníku," varuje Ušák.

Od 1. ledna do půlnoci neděle 26. ledna v Ústeckém kraji došlo při nehodách ke střetu s 32 chodci, z toho v 6 případech byli na vině právě pěší. Na přechodu pro chodce došlo k 27 nehodám a ve vzdálenosti do 20 metrů od nich policie eviduje 23 různých nehod, nejen střety s chodci.

V Libereckém kraji byli chodci za stejné období účastníky dopravní nehody ve 14 případech, 3 z nich jako viníci nehody. Na přechodech došlo ke 14 nehodám a v bezprostředním okolí do 20 metrů k dalším 8 nehodám.