Jde o největší investici v novodobé historii Spolchemie. Chemička po 39 letech odstavila amalgámovou elektrolýzu a za zhruba dvě miliardy korun postavila novou. Modernější, výkonnější, a hlavně bezpečnější. Použití jedovaté rtuti při výrobě chloru v Ústí je tak konečně minulostí!

ROČNÍ SPOTŘEBA: 60 TISÍC TUN SOLI

„Součástí investice byla výstavba nové rozvodny, skladů solí, úpravny solanek, vlastní elektrolýzy, úpravny chloru, vodíku i hydroxidů,“ sdělil výrobní ředitel Jan Dlouhý. Jako jediná firma v celé Evropě a Asii teď může chemička vyrábět souběžně hydroxid draselný i hydroxid sodný.

„Vysoká kvalita našich hydroxidů nám umožňuje prodej do sektorů zdravotnictví, potravinářství a kosmetiky,“ řekl mluvčí Spolchemie Jan Charvát.

Nová membránová elektrolýza se nachází v severní části areálu. Ročně spotřebuje 60 tisíc tun soli. Její výstavba začala v roce 2014 a nejde vůbec o levnou a běžnou záležitost. „Elektrolýzu jsme financovali z vlastních zdrojů, z úvěrů a také z dotace prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ve výši 193 milionů,“ doplnil Charvát. Úvěry hodlá společnost splatit do 10 let.

Podstata procesu výroby je jednoduchá. Membránová elektrolýza s čínskou technologií dokáže najednou oddělit ionty vodíku a ionty chloru. „

HLEDAJÍ EFEKTIVNĚJŠÍ VYUŽITÍ VODÍKU

Minimálně polovinu vodíku používáme při výrobě kyseliny chlorovodíkové, která se využívá jako komerční produkt například v elektrochemickém průmyslu. Druhou polovinu standardně spalujeme a vyrábíme z ní páru. Do budoucna hledáme efektivnější využití vodíku, třeba pro dopravní prostředky,“ připomněl Dlouhý.

Klíčová výstavba se podle vedení chemičky nijak nedotkne životního prostředí, ani podnebí v krajské metropoli. Vliv prý nebude mít ani na plánovanou výstavbu Centra přírodovědných a technických oborů v nedalekém kampusu ústecké univerzity. „Elektrolýza nemá žádné významné emise a není ani zdrojem rizik,“ podotkl Dlouhý.

Společnost Spolchemie byla založena v roce 1856. V Ústí zaměstnává 800 lidí, roční obrat má kolem 4,5 miliardy korun. Celkem 80 procent veškeré výroby exportuje do zemí EU.

ParametryVýstavba: na stavbě pracovalo najednou 369 lidí, celkem se podílelo na stavbě 2200 lidí, výstavba trvala 26 měsíců
Výroba: hydroxid draselný a sodný, chlor, vodík
Denní provoz: 23 nákladních aut ve všední dny
Denní expedice: 10 železničních cisteren + 10 nákladních aut