Typ trasy: cyklistická. Náročnost: nízká. Délka: 30,1 km. Zajímavosti cestou: 1. pomník generála Laudona, 2. Veselská a Skalická brána, 3. Památník Velké Moravy, 4. Slovácké letecké muzeum.

První známé pokusy o splavnění řeky Moravy se odehrály už v 17. století – tehdy také vznikly první plány na její propojení s řekou Odrou. V roce 1901 pak byl dokonce přijat zákon o vybu- dování průplavu Dunaj–Odra. Válka však tyto plány zhatila a vrátil se k nim – alespoň zčásti – až ve 30. letech minulého století Tomáš Baťa, který potřeboval levnou dopravu pro své zboží i pro lignit jako elektrárenské palivo.

Rekola, Bikesharing, sdílení jízdních kol v Ostravě
Růžová Rekola brázdí ulice měst už devět let

V roce 1934 pak byla zahájena výstavba průplavu Otrokovice–Rohatec o délce 52 kilometrů. Devět milionů korun do akce vložila firma Baťa, 27 milionů korun pak československý stát. Průplav – jehož stavba také zčásti fungovala jako „Hladová zeď“, protože řešila místní nezaměstnanost – byl dohotoven ve velmi krátké době.

Už prvního července 1938 mohla být provedena slavnostní zkušební plavba. Na podzim téhož roku kanál bez problémů přečkal velkou povodeň a druhého prosince po něm vyplul první motorový člun s vlečnou lodí, která přepra- vila dvě stě tun elektrárenského lignitu z dolu Tomáš v Ratíškovicích. V létě roku 1939 pak za- čaly i pravidelné výletní plavby na lodi Mojena.

Tam lodí, zpět na kole

Poválečné časy kanálu nepřály: v roce 1961 na něm byl zastaven provoz, rozprodaly se lodě a skončila údržba. Po tři desetiletí pak unikátní vodní cesta chátrala. V 90. letech se ale naštěstí turistická plavba na kanál znovu vrátila; byť jeho opravy nebyly levné ani jednoduché.

Trasa výletuTrasa výletuZdroj: Mapy.czV současnosti je ale už opravena téměř celá 52 kilometrů dlouhá trasa s 14 plavebními komorami: umožňuje tak pravidelnou i turistickou plavbu nejen mezi Petrovem a Otrokovicemi, ale až do slovenské Skalice. Na trase je 8 přístavů a 16 přístavišť. Zvláště milovníci techniky ocení třeba unikátní výklopník uhlí v Rohatci sloužící jako rozhledna anebo lanovku pro přetahování člunů ve Vnorovech.

Po kanálu se můžete plavit buď na lodích s pravidelným jízdním řádem, nebo si můžete půjčit motorové plavidlo či použít vlastní loď (na přilehlých vodních plochách je i možnost rybolovu). Skvělou možností je pak jednu cestu absolvovat na lodi a druhou na kole. To se dá mezi Petrovem a Uherským Hradištěm – obě cesty měří téměř přesně 30 kilometrů, přičemž ta cyklistická vede po velmi příjemném rovném povrchu.

Do sklepního městečka

Během výpravy si nenechte ujít návštěvu unikátního areálu Plže v obci Petrov. Je zde na 80 vinných sklepů, z nichž ty nejstarší se datují do počátků 15. století. Víno zde loupily a popíjely už husitské voje, jejichž spanilým jízdám se tu přezdívalo „české vinobraní“! Projít se Plžemi v podvečer a ochutnat místní moky je krásný zážitek – samozřejmě máte-li zajištěno ubytování anebo odvoz, protože na kole se „pod vlivem“ jezdit nesmí.

Mikulovský zámek vévodí kraji pod Pálavou.
Za vínem a pohádkovou „živou vodou“

Na druhém konci „kololodní“ trasy vás pak čeká město Hradiště, od roku 1587 nesoucí přízvisko Uherské. Dříve mohutně opevněné město dnes nabízí hlavně pozoruhodnou barokní zbrojnici a lékárnu či jezuitskou kolej. Také však procházky historickým centrem, při kterých opět můžete potkat krásné vinařské zážitky…

Více o cyklistice najdete na Deník.cz. Staňte se dnes digitálním předplatitelem a získáte zdarma e-knihu plnou cyklotras po celém Česku. Více na: predplatne.denik.cz/cyklodenik