Od spuštění v roce 1990 provedl Hubbleův vesmírný dalekohled více než 1,4 milionu pozorování nejrůznějších hvězd, planet, ale i galaxií vyplňujících vesmír. Odborníci z amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) připravili k jeho třicátým narozeninám zábavnou online funkci, která nabízí originální dárek každému uživateli internetu na světě. Informuje o tom web Science Alert.

Vidí ostře a vidí daleko

Zjistěte, co vyfotil v den vašich narozenin
Pokud se podíváte na webové stránky Hubbleova vesmírného dalekohledu, umožní vám tato aplikace napsat den a měsíc vašeho narození a podívat se, co na vaše narozeniny Hubbleův dalekohled zachytil.

Dalekohled o velikosti amerického školního autobusu sviští rychlostí 27 tisíc kilometrů za hodinu po oběžné dráze kolem Země, kam jej před třiceti lety vynesl americký raketoplán Discovery. S přesností laserového paprsku se dokáže zaměřit na jeden konkrétní detail o velikosti mince až do vzdálenosti kolem 320 kilometrů (pro ilustraci - od zemského povrchu je vzdálen asi 569 kilometrů).

Vypadá to jako strašidelná tvář plující vesmírem, ale ve skutečnosti snímek z Hubbleova dalekohledu zachycuje slučování dvou galaxií
Hubbleův dalekohled zachytil neuvěřitelný úkaz: vesmírného King Konga

Jeho čočka dokáže také sledovat také události, které se odehrávají ve velmi vzdálené minulosti, více než 13,4 miliardy světelných let od Země. Díky tomu významně přispěl například k vědeckým poznatkům o počátku vesmíru, jak ho známe. Od svého vypuštění se stal jedním z nejdůležitějších dalekohledů v historii astronomie.

Dárek k narozeninám

Odpočinek tento klíčový astronomický pomocník nezná, v činnosti je neustále, každou hodinu sedm dní v týdnu a 365 dní v roce. To mimo jiné také znamená, že pro každý den v roce má ve svém bohatém třicetiletém archívu uloženo pozorování, jež právě v tom dnu prováděl.

A právě toho využila NASA, aby oslavila třicáté výročí Hubbleova dalekohledu spolu s co možná největším počtem lidí na světě.

Vesmír stále odhaluje nová tajemství
Zpět v čase. Astronomové poprvé spatřili obří galaxie z doby raného vesmíru

Pro ilustraci: ve výroční den narození autora textu zachytil Hubble v roce 1999 zbytek supernovy N49, nacházející se v sousední galaxii zvané Velký Magellanův oblak nebo též Velké Magellanovo mračno.

Asteroidu si na záběrech Hubbleova vesmírného dalekohledu všimla jako první dobrovolnice Melina Thévenotová z Německa
Vesmírná trefa. Hubbleův dalekohled zachytil unikátní průlet asteroidu

V sekci "Více informací" se pak můžete o snímku dozvědět více informací a rozšířit tak své poznání nekonečného vesmíru, jehož součástí je i naše planeta. "Všechno nejlepší k narozeninám," přeje dalekohledu web Science Alert a redakce Deníku se připojuje.