Ve velké výstavní síni Zlatá trojka jsou až do konce prosince k vidění desítky signovaných litografií od zakladatelů amerického pop-artu ze 60. a 70. let minulého století. Knihovna vystavila tři Warholovy sítotisky a díla dalších známých autorů, kteří patří k nejslavnějším a nejdražším průkopníkům vlivného pop-artu: Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg, Claes Oldenburg, Tom Wesselmann, Robert Indiana, Sam Francis či Mel Ramos. Kolekci zapůjčil ze své soukromé sbírky nejmenovaný starší český emigrant žijící v Německu. Sbírku chce prodat, proto lze obrazy koupit. Stojí od 17 tisíc do 178 750 korun.

„Je to nádherná sbírka. Mít tolik peněz, jdu do toho,“ řekl sochař Pavel Opočenský, host vernisáže, který v lednu v knihovně vystaví své šperky.

Opočenský měl při svém pobytu v New Yorku stejného galeristu jako Warhol, Ivana Karpa, který dával prostor výrazným talentům. Opočenského v Mostě vystavená díla pop-artu velmi překvapila. „Měl dobré oko,“ ocenil sochař vkus vlastníka děl.

Vernisáže se také zúčastnili Rada pro kulturní a tiskové záležitosti John Law z velvyslanectví USA, mostecký primátor Vlastimil Vozka a jeho náměstek Luboš Pitín.

S historií pop-artu (zkratka Popular Art) seznámily návštěvníky informační panely připravené zaměstnanci knihovny včele s ředitelem Tomášem Ondráškem. „Pop-art se rozšířil hlavně v USA a Velké Británii jako reakce na abstraktní malířství, které umělci pop-artu považovali za příliš složité a vhodné jen pro elitu. Na obrazech chtěli zobrazovat běžné obyčejné věci a kýče z všedního života, třeba legendární polévkové plechovky (Andy Warhol), komiksové obrázky (Roy Lichtenstein), cibulovitá písma a zářivé, křiklavé barvy,“ informoval Ondrášek.

„Pop-art sice nežil dlouho, ale jeho hravost, zábava, ironie, žertování a provokace v umění již zůstaly.“

Vernisáž vrcholila rautem s typicky americkým občerstvením. Podávaly se hamburgery s Coca Colou, saláty, sýry a uzené maso. Na patře, kde drahá díla visí, stál při vernisáži městský strážník.