Cenu v kategorii „Opera – muži“ ve výročních cenách Herecké asociace ČR převzalv sobotu 28. března ve 20.45 hodin čínský tenor WeiLong Tao za titulní roli v ústecké inscenaci opery Hoffmanovy povídky v režii Tomáše Šimerdy, ředitele SDOB.
Skleněnou plastiku z dílny Bořka Šípka dostal pěvec čtvrt hodiny poté, co ji na stejném jevišti převzal za SDOB – a pro něj – ústecký tanečník a choreograf Vladimír Gončarov za roli romského chlapce Rohana v taneční inscenaci Cikánské kořeny/í.
„WeiLong Tao bez obtíží zvládl všechna pěvecká úskalí této nesmírně náročné role, ale i přesvědčivě herecky ztvárnil dramaturgický vývoj postavy,“ znělo zdůvodnění nominace.
Cenu čínskému pěvci předávala Anda-Louise Bogza, loňská vítězka Thálii v oboru opera z Národního divadla Praha. Když jeho vítězství oznámila, nadšený tenorista objal vstal a objal se s Tomášem Šimerdou, ředitelem ústeckého divadla, a potřásli si rukou. „Děkuju – jo,“ řekl WeiLong Tao česky a pokračoval anglicky. Jeho díky přitom patřily také zmíněnému Tomáši Šimerdovi, který si úspěch v Německu žijícího čínského tenoristy a současně i úspěch ústeckého divadla, také užíval a vychutnával.
Výjimečného umělce WeiLong Tao, působícího v nejslavnějších operních domech světa včetně milánské La Scaly, uvidí ústecké publikum v SDOB necelý den po převzetí ceny na jevišti ústeckého divadla ve Verdiho opeře Otello, v níž zpívá titulní roli žárlivého mouřenínského vojevůdce.
Operu Otello, v níž hraje a zpívá Tao opět titulní roli – a pro níž shodou okolností udělal svou první velkou choreografii držitel Thálie 2008 Vladimír Gončarov – uvádí SDOB v neděli 29. března od 17.00 hodin.
Soupeřem čínskému pěvci byl Tomáš Černý z Národního divadla Praha, nominovaný za roli Jeníka v Prodané nevěstě.
Alena Míková, třetí ústecká Thálie 2008, je dobře utajená
Největším překvapením v letošních Cenách Thálie 2008, prestižním hereckém ocenění udělovaném Hereckou asociací ČR, ovšem bude pro Ústí nad Labem a jeho Severočeské divadlo opery a baletu Thálie za celoživotní mistrovství v oboru opera pro sopranistku Alenu Míkovou.
Ta sice působila od roku 1957 třicet let v pražském Národním divadle, před tím ale byla od roku 1954 v angažmá v ústeckém kamenném divadle, které letos oslaví 100 let existence.
Cenu pro Alenu Míkovou, narozenou 21. listopadu 1928, vyhlašovala Eva Hermannová, předsedkyně operní poroty letošních Thálií. O pěvkyni mimořádných kvalit se diváci ČT mimo jiné dozvěděli: „Alena Míková zpívala nejčastěji Miladu z Dalibora a Cizí kněžnu z Rusalky, téměř stokrát vystoupila v roli Libuše.
Začínala v Pražské zpěvohře, od roku 1954 byla angažovaná v Ústí nad Labem, kde se již zřetelně profilovala jako pěvkyně dramatického oboru. Odborníci o ní psali jako o „zpívající dramatické umělkyni“ či „sopranistce s mimořádným a vytříbeným hlasovým fondem.“
Dostala-li tedy tato umělkyně, oceňovaná kritikou i za Janáčkovské role, cenu za celoživotní dílo, do něj bezesporu i její působení v Ústí nad Labem patří.