Vinobraní, proslulou operetu Oskara Nedbala s hitem Má krásná vílo kouzelná, uvede v premiéře v pátek od 19.00 Severočeské divadlo opery a baletu.

Blízko k retru

„K retro stylu mám blízko od své spolupráce s hercem a hudebníkem Ondřejem Havelkou v roli režiséra," řekla choreografka Lucie Vačkářová, proč s režisérkou Blaženou Hončarivovou přenesly děj Vinobraní z Balkánu do retro prostředí filmových studií na Barrandově 40.let. Do ještě „na chvíli" bezstarostných časů po 2. světové válce.

„Je to poslední premiéra sezóny. Má z ní o to větší radost, že se v ústeckém divadle ve vlastním nastudování po 2. světové válce Vinobraní vůbec nebylo uvedeno," prozradil dirigent a sbormistr Milan Kaňák, který operetu z roku 1916 hudebně nastudoval.

A protože rád bádá v archivech, prozradil na Vinobraní i pár zajímavostí. „O kvalitě hudby této operety se vůbec nemusíme bavit, zní až muzikálově a používá nezvyklé nástrojové obsazení. Autor třeba předepisuje hraní na smyčce husím brkem. Zkusili jsme to, ale nakonec to vyřešili hraním prsty," ohlédl se s úsměvem, ač hned poté s režisérkou přiznal: „Opereta vznikala velmi hekticky."

Mít víc peněz…

I ředitel Miloš Formáček „si přisadil: „Mít divadlo víc peněz na realizaci operety, jsme šťastnější." Jejich nedostatek „může" i za fakt, že se realizační tým odklonil od původní „orientální" podoby. „Udělat vše podle představ autorů by bylo drahé. Vyrobit kostýmy pro české herce ze 40. let vyšlo levněji," řekla režisérka.

S ní ještě inscenační tým Vinobraní tvoří i výtvarnice scény a kostýmů Agneška Pátá Oldáková, nová opereta je první divadelní zkušeností Milana Žáka, pedagoga Katedry výtvarné kultury Pedagogické fakulty ústecké univerzity. Točil video z plavby Mělník Ústí, záběry měly zpestřit scénu operety. „To aby byla modernější, jak si to hlavně mladší publikum žádá," řekl ředitel Formáček.

„Film" bez filmu

„Bohužel jsme zjistili, že druhý plán, promítání na pozadí scény, odvádí pozornost od děje. Nakonec používáme jen statické záběry z tohoto natočeného filmu," nechala nahlédnout do divadelní kuchyně režisérka Blažena Hončarivová, která pracuje pro televizi. „Věřím, že její úhel pohledu na operetu Vinobraní je i pro naše divadlo zpestřením," řekl ředitel.

Stylizovaný baletní doprovod natočil Vladimír Gončarov. V hlavních úlohách Vinobraní se představí Jaroslav Kovacs, Anna Klamo, Martin Matoušek, Eva Boháčková, Petr Matuszek a další.

„Nedbalova krásná hudba nás inspirovala k zachování základní vztahové struktury příběhu, ale změně prostředí a doby, která by divákům byla mnohem bližší. A zjednodušení jazyka, jenž děj dost zpomaloval. Filmové prostředí, do nějž jsme děl zasadili, poskytuje zázemí pro fantazii a společenskou zajímavost. Navíc poskytlo možnost operetu natáčet a zachovat v kostýmech pozdní secese a děj vizuálně zpestřit," věří choreografka Lucie Vačkářová.

Dva různé světy

Režisérce Hončarivové vyhovovalo, že se v „novém Vinobraní" na pozadí natáčení filmu o Vinobraní setkávají dva různé světy i dvě generace. „Střet lehkovážného světa umělců zahleděných do své „geniality" s racionálním pohledem na život lidí mimo něj vyvolává i komické situace."

Lásce věk nevadí?

„Oproti tomu setkání mladinké studentky Lízy a o generaci staršího továrníka Edvarda, mecenáše umění, je něžným pohlazením. Říká, že skutečná láska a pevný vztah nevzniká jen na základě stejného věku, ale na základě stejných zájmů, názorů a pohledů na svět," dodala. „V operetě jsem partnerem Julie Gaierové (Anna Klamo), operní a filmové zpěvačky. Jsme spolu 5 let, už nás to spolu moc nebaví. Proto si na závěr každý najdeme jiného partnera," dodává ke své roli Jaroslav Kovács (Edvard).