Chybějící úsek železniční trati Moldava - Holzhau by mohli v budoucnu turisté překonávat autobusem. Chtějí jim to umožnit obce Moldava a Rechenberg-Bienenmühle a spolky zabývající se Moldavskou dráhou. Jejich zástupci se nedávno sešli na příhraniční schůzi, kde probírali i zavedení autobusové kyvadlové dopravy.

„Aktuálně se jedná o zřízení kyvadlové dopravy mezi Moldavou a Holzhau o víkendech, svátcích a u příležitosti oslav konaných podél dráhy. Realizací tohoto záměru bude opět možné bývalou trať Freiberg Most prezentovat na obou stranách hranice jako jeden celek,“ řekla místostarostka Moldavy Eva Kardová.

KOLEJE ODVEZLI RUSOVÉ

Historická železniční trať Freiberg Most je od roku 1945 napříč státní hranicí neprůjezdná. Tehdy zhruba pět kilometrů kolejí odvezla ruská armáda. O dovybudování kolejí se hovoří od 90. let 20. století, ale chybí na ně peníze.

Společné koordinační schůzky obou obcí k Moldavské dráze začaly již v roce 2015. Podnětem k jejich konání se staly oslavy 130 let Moldavské dráhy.

Obce chtějí alespoň zajistit mezi Moldavou a Holzhau autobusovou dopravu. „Podporou provozu dráhy chceme zachovat atraktivitu krušnohorského regionu pro turisty,“ dodala Kardová.

Vlaky do hor na trati Most - Moldava využívá spousta turistů i sportovců.
Motoráky se na Moldavu dostanou ještě letos. Začíná oprava unikátní trati

Financování autobusové dopravy nemají ještě obce dořešeno. Oslovovat budou všechny obce a města podél trati i Ústecký kraj. Start dopravy není tedy v tuto chvíli jasný.

„Předběžně jsme o tom jednali už vloni, ale financovaný úsek je okolo deseti kilometrů dlouhý,“ podotkla Kardová.

UVÍTAJÍ KAŽDÝ PŘÍSPĚVEK

To je nejvíce z dosud krajem financovaných úseků v rámci příhraniční integrované dopravy. „Uvítáme jakýkoliv příspěvek. Vždyť jde mimo jiné o propojení dvou velkých center Mostu a Freibergu,“ doplnila Kardová.

České i německé spolky stále žijí v naději, že plán z 90. let na obnovu trati se podaří jednou naplnit. „Bylo by to nejlepší řešení vrátit na chybějící úsek koleje tedy i motoráčky, ale určitě bychom uvítali i zavedení autobusové dopravy. Pomohlo by to rozvoji Krušných hor a turismu,“ řekl předseda Klubu přátel krušnohorské železnice Martin Müller.

Momentálně na dráze začala oprava sesuvu, který v březnu zastavil vlakovou dopravu na Moldavu. Motoráčky by se na koleje v úseku Dubí -Moldava měly vrátit v prosinci. Práce stát přijdou na 53 milionů korun. Aktuálně jezdí místo lokálky z Oseka na Moldavu autobusy.

Devatenáctý ročník Ústecké veterán rallye měl tradičně přestávku mezi 1. a 2. etapu u OC Olympia Teplice. Během dvou hodin si krásné staré motocykly a auta prohlídly stovky zájemců.
FOTO: Naleštění plechoví krasavci lákali nejen fanoušky veteránů