VYBRAT REGION
Zavřít mapu

FOTO: Na kolech od českých dárců jezdí tisíce gambijských školáků

Ústecký kraj - Kamion odvezl ze sběrného místa při automuzeu v Terezíně na 300 bicyklů do opravny v Ostravě.

11.8.2017
SDÍLEJ:

Vratislav Tomášek z Terezína pořádá sbírku jízdních kol, které putují do Afriky.Foto: Deník / Pech Karel

Charitativní projekt Kola pro Afriku letos dovršil pět let své činnosti. Za tu dobu předal do 58 škol v Gambii na 6 000 kol, která pomohou tamním dětem vyřešit problém s dopravou za vzděláváním. K humanitární aktivitě se postupně připojilo 55 sběrných míst po celém Česku, do kterých lidé darovali pře 18 tisíc bicyklů. V Ústeckém kraji jsou tři sběrná místa, jedno v Ústí nad Labem, dvě na Litoměřicku.

Přijímají nejen kola, ale i použitelné náhradní díly, nářadí na opravu kol či lékárničky. „Do projektu jsme se jako svozové místo přihlásili krátce po jeho startu po vyslechnutí rozhlasové reportáže. Je to určitě dobrá věc, která pomůže chudým dětem žijících v odlehlých místech, aby se mohly dostat do školy. Tak trochu to souvisí s našimi aktivitami a láskou k historickým vozidlům,“ uvedl Vratislav Tomášek, jehož rodina provozuje v Terezíně automuzeum.

V úterý odvezl kamion odtud do hlavního skladu v Ostravě na 300 bicyklů. Většina byla v horším standardu a bude muset projít opravami.

„Měli jsme na chalupě dvě starší ale stále ještě dobrá kola, z kterých naše děti už odrostli a nevěděli jsme, co s nimi. Při jedné návštěvě sběrného dvora v Úštěku jsme se dozvěděli, že tu kola pro Afriku uskladňují, druhý den jsme je tam dovezli. Snad dobře poslouží tisíce kilometrů daleko,“ sdělil František Král z Prahy.

V ostravském skladu kola prohlédne mechanik a rozhodne, co s nimi. „Část se opraví do provozuschopnosti a vybere pro transport do Gambii, část skončí ve šrotu. Některá kola odeberou české půjčovny nebo se prodají, výtěžek pak částečně pokryje náklady na transport kol do Afriky. Doprava jednoho kontejneru po moři do přístavu Banjul totiž stojí od 60 do 80 tisíc korun. Další prostředky pro transport získáváme ze sponzorských darů a benefičních akcí, jako je například projekt Sněhuláci pro Afriku,“ vysvětluje zakladatel projektu Roman Posolda.

Společnost Kola pro Afriku přepraví každý rok do Gambie a rozdělovacího městečka Gunjur čtyři kontejnery s tisícem kol, 20 sadami náhradních dílů a 15 kufry s nářadím. Školy musí splňovat určitá kritéria, aby projekt plnil očekávání. Jednou z nich je založení malé opravny, kterou dodavatel vybaví nářadím a vyškolí pro ni mechanika. Čas od času se čeští zástupci přijedou podívat, jak projekt funguje.

Autor: Václav Sedlák

11.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Zákaz kouření. Ilustrační snímek.
70

ANKETA: Zrušili byste zákaz kouření v restauracích?

Rodinný pětiboj pro Elišku.
6

FOTO: Rodinný pětiboj opět podpořil handicapovanou Elišku

Naši prvňáci: Už zítra představíme žáčky ze ZŠ Neštěmická

Ústecko - Projekt Naši prvňáci představuje každou středu třídy nových žáčků ze základních škol v regionu.

Rapid v čele 2. ligy! Hradiště rozstřílel šestnácti brankami

Ústí nad Labem - Rapid smetl Hradiště 16:0 a jde do čela 2. ligy futsalistů!

„Rentgenové“ neštěstí mělo odezvu i na Hradecku

Ústí nad Labem, Hradecký kraj - Kvůli smrti způsobené pádem rentgenu v Ústí nad Labem zpozorněly i nemocnice v Hradeckém kraji. 

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení