Studenti Jana Macková a Jan Šipoš z ústecké univerzity spolu chodí už téměř pět let. Za tu dobu procestovali půlku Evropy, většinou však autobusem nebo autem. Ještě nikdy ovšem spolu nikam neletěli. Okusit atmosféru mezinárodního letiště se tak rozhodli včera a vydali se na Rodinný den na nedaleké letiště v Drážďanech.

Moderní stroje, ale i letecké klenoty, které změnily svět. Venkovní prostory letiště zabralo například historické letadlo MiG23 včetně rarit ze soukromých sbírek. K vidění byla také ultralehká letadla jako Eurostar SLW-Sport či téměř půltunový Viper SD4.

„Přiznám se, že z létání mám strach, radši stojím pevnýma nohama na zemi. Letiště v Drážďanech na mě ale působí velice sympaticky, není moc velké a přitom nabídka jeho služeb je obrovská,“ řekla Jana, kterou zaujala sovětská stíhačka MiG21, používaná od začátku 60. let. „Jde o nejvíce a nejdéle vyráběný nadzvukový letoun, vyrobilo se jich přes 10 tisíc kusů,“ sdělil technik Maxmilian z Drážďan, který se dějinami letectví roky zabývá.

Český letoun Aero v drážďanském dopravním muzeu
Drážďany: Barokní perla na Labi, kterou máme, co by kamenem dohodil

Zdejší Dopravní muzeum pak představilo rovněž poslední zachovalý trup letounu Baade 152, který 60 let po svém prvním letu dostal nové místo v západním hangáru letiště. Na prohlídku tohoto východoněmeckého dopravního letounu se stála až 20minutová fronta.

Také společnost Portground a letištní hasiči předvedli svá vozidla a techniku. K vidění byla vysokozdvižná plošina pro letadla, odmrazovací vůz a kolosální hasicí auto Panther 8x8. „Občas se nestačím divit, v jakých starých autech musí jezdit třeba naši dobrovolní hasiči. Tímhle by se čeští politici měli inspirovat a vybavit hasiče moderní technikou,“ uvedl student Jan.

Na šťastlivce navíc čekaly i atraktivní ceny, mimo jiné rodinný víkend v Europa parku v bádenském Rustu pro 2 dospělé a 2 děti včetně ubytování a zpáteční letenky v hodnotě 200 eur od Eurowings na trase Drážďany-Stuttgart.

Jens Seidel představuje zeleného krasavce, s nímž chce uspět na autodromu v Mostě.
Hospodský z Drážďan kvůli závodu trabantů v Mostě shodil dvanáct kilo

Ze saské metropole se cestující letos dostanou do 42 destinací v 18 zemích, vloni to bylo 30 destinací ve 13 zemích. Turistická nabídka i dobré napojení na letecké křižovatky dělají z letiště Drážďany ideální výchozí bod pro letecké cesty.

Jak uvedl jednatel společnosti Flughafen Dresden Markus Kopp, meziroční navýšení počtu turistických letů je o 26 procent. „Náš letový řád je v letošním létě ještě rozmanitější než v uplynulých letech. Poprvé lze přímým letem z Drážďan doletět do Dubaje a Bastie. Novou destinací je i Petrohrad,“ řekl Kopp.

Z letiště Drážďany je tak přímou linkou dostupná řada letovisek nejen u Středozemního moře a Atlantiku, ale i u Rudého či Černého moře.

Letiště Drážďany kapacita na pravidelných linkách: 1 389 998 sedadel
Z krajského Ústí nad Labem se na letiště dostanete autem po dálnici D8, případně přes obec Petrovice, za 45 minut.