Sůl kvůli ní hrudkovatí a ucpala rozvody sacího bagru, který byl k vyložení přivolán. Zhruba o půlnoci technici vysávání zastavili a krizový štáb nyní zvažuje jiný způsob vyložení soli, napsal v noci na čtvrtek na svém webu deník Sächsische Zeitung.

Sůl kvůli vlhku hrudkovatí

S odsáváním soli se začalo v úterý kolem 19:00. Do půlnoci se takto podařilo přemístit na břeh jen zhruba 1,5 tuny z celkových 800 tun nákladu. Problémem je vlhkost, kvůli které jinak sypký materiál hrudkovatí. Technici, kteří původně zamýšleli pracovat po celou noc, tak nakonec své úsilí vzdali a sací zařízení vypnuli.

Ještě ve středu se předpokládalo, že vykládka bude dokončena do čtvrtečního odpoledne a že nejpozději do pátečního rána bude řeka pro dopravu opět volná.

Krizový štáb nyní zvažuje jiný způsob vykládky. Mluvčí hasičů Ralf Schröder uvedl, že řešením by mohl být plovoucí bagr, který by vedle českého plavidla zakotvil a pomocí nakládací lopaty sůl vyložil.

I v tomto případě by byla sůl podobně jako u varianty se sacím bagrem přepravena do přístavu, kde se přeloží na kamiony. Jakmile bude loď vyložena, pokusí se ji remorkéry vyprostit.

Zkoušejí silnější vysavač

Na místo dorazil ve čtvrtek krátce po 08:00 hod. výkonnější vysavač. „Panuje mírný optimismus," řekl k situaci Lukáš Hradský, spolumajitel společnosti Evropská vodní doprava (EVD), která nákladní plavidlo vlastní.

„Krátce po osmé jsme rozbalili silnější vysavač, provedl se test a zajišťujeme kontejnery, které sůl odvezou. Pro jistotu jsme poslali speciální překladní plovoucí techniku z Mělníka. Pokud výkonnější vysavač bude fungovat, tak techniku odvoláme, ale i tato varianta je v běhu, abychom neztráceli čas," uvedl Hradský.

Jestliže se podaří sůl naložit do kontejnerů, odvezou ji do přístavu, kde se přeloží na kamiony. Nákladní auta převezou zboží zákazníkovi do Ústí nad Labem. Jakmile bude loď vyložena, pokusí se ji remorkéry vyprostit.

Motor vypověděl službu

Loď plující pod jménem Albis uvázla u Albertova mostu v pondělí pozdě večer. Drážďanský vodní a plavební úřad po nehodě uvedl, že loď pravděpodobně najela na mělčinu a silný proud ji strhl ke straně.

Říční policie podle listu Sächsische Zeitung uvedla, že plavidlu při podplouvání mostu vypověděl motor. Kapitán se prý ještě pokusil loď vyrovnat, to se mu ale nepodařilo a plavidlo zůstalo zaklíněno na mostních pilířích. Zda je most či plavidlo poškozeno, není prozatím možné zjistit.

Loni v prosinci zablokovala lodní dopravu na Labi v Drážďanech na několik dní nákladní loď české společnosti ČSPL, a.s., která uvázla na mělčině nedaleko Mariánského mostu. Vyprostit se ji podařilo až pomocí vodní vlny, kterou z Čech poslalo Povodí Labe.