Byla noc ze čtvrtka na pátek 7. června roku 2013. V Českém středohoří způsobily fyzikální zákony událost, která nemá v historii regionu mnoho srovnání. Obrovský sesuv půdy zavalil část vznikajícího úseku dálnice D8 nedaleko Dobkoviček a Litochovic. 

Sílu přírody odhalilo ranní svítání. Z jihovýchodního svahu vrchu Kubačka, na němž je kamenolom Dobkovičky, se utrhl zhruba 470 metrů dlouhý a 200 metrů široký blok zeminy. Jeho pohyb se zastavil právě u 56,5 kilometru budoucí dálnice D8. Poškozena byla nejen dopravní stavba, ale také blízká železniční trať 097 mezi Lovosicemi a Teplicemi a zařízení lomu. 

Později se ukázalo, že za událost mohly vytrvalé červnové deště a nezajištěný vysoký zářez svahu na nestabilním geologickém podloží. Alespoň takový byl závěr profesorů ze Stavební fakulty Technické univerzity Ostrava, kteří událost zkoumali. 

Zdroj: Youtube

Sesuv půdy na dálnici D8 u Dobkoviček – animace   Zdroj: YouTube.com/Česká geologická služba

Obrovské množství materiálu začali dělníci z místa odklízet až na konci roku 2014.

Středeční prohlídka sesuvu na D8
Už odklízejí. Sesuv má z D8 zmizet v dubnu 2015

Celou dálnici D8, spojující hlavní město, Ústí nad Labem a české hranice s Německem u Krásného Lesa, respektive poslední úsek, se podařilo slavnostně otevřít 17. prosince 2016. 

Slavnostní otevření dálnice D8 u tunelu Radejčín. 17. prosince 2016
Před pěti lety se otevřela dálnice D8. Ukončila dopravní peklo v obcích

Svah u Dobkoviček byl nakonec zpevněn. Sesuvem poškozená železniční trať však stále není v provozu. Úsek mezi Lovosicemi, respektive Dobkovičkami, a Radejčínem, je neprůjezdný a lidé se dopravují autobusy. „Nejen, že stržená trať zcela zmizela a místo kolejí je malé údolí, ale samotné koleje v neudržovaných úsecích korodují, dřevěné pražce podléhají hnilobě a rozpadají se. Místy jsou koleje natolik zvlněné, že průjezd vlaku by nikdo nepovolil," viděl na místě v únoru 2023 reportér Deníku.

Trať v Dobkovičkách v únoru 2023
Trať přes České středohoří vyhlíží opravu. Sanace po sesuvu se prodraží

Podle současných odhadů ministerstva dopravy se dá opětovné zahájení provozu na tomto úseku začátkem roku 2026. Přecházet mu ale musí investice v řádu stovek milionů korun.