Nejnižší úspěšností disponuje Střední škola obchodu, řemesel, služeb a ZŠ Ústí nad Labem, kde žáci přijímací testy z matematiky a českého jazyka plní v průměru na 30 procent, což je o více než polovinu méně než u gymnázia Jateční.

Úspěšné přijímací zkoušky na „Keplerku“ má za sebou studentka prvního ročníku oboru cestovní ruch Sabina Chladová. Navzdory tomu, že někteří její spolužáci u přijímaček takzvaně zkusili štěstí, ona nic nepodcenila. Studium dnes zvládá prý i díky dobrému kolektivu a nápomocným učitelům.

Ředitelka Dopravního podniku města Ústí nad Labem Simona Mohacsi.
Změny potřebují čas. Přečíslování je nutné zlo, říká šéfka dopravního podniku

„Připravovala jsem se poctivě. Chodila jsem na doučování, dělala si zkušební přijímačky, učila jsem se i doma,“ zavzpomínala na loňský zdařilý přestup ze základní školy na střední. „Zabrat mi dala matematika, hlavně geometrie. Naopak my pomohly rovnice, to se dá naučit. Zvládala jsem i slovní úlohy,“ líčila mladá studentka, přičemž přijímací zkoušky jsou podle ní z velké části i o psychice.

Přijímací testy, střední školy v okrese Ústí nad Labem

Podle čeho řadíme školy? Čísla u jednotlivých škol ukazují, jakých výsledků při přijímačkách průměrně dosáhli všichni uchazeči o studium na dané škole. Čím vyšší číslo, tím lepší průměrný uchazeč. Jde o průměr z přijímaček na čtyřleté studijní obory (nezahrnují tudíž např. šestiletá a osmiletá gymnázia).

Název školy, český jazyk - matematika

  • Gymnázium Jateční: 70 % - 54,5 %
  • Gymnázium dr. Václava Šmejkala: 67,1 % - 50,4%
  • SPŠ Resslova: 51,5 % - 41,1 %
  • OA a jazyková škola Pařížská: 55,3 % - 37 %
  • SOŠ dr. Václava Šmejkala: 48,5 % - 31,3 %
  • Severočeská SŠ: 46,7 % - 26,2 %
  • TRIVIS-SŠV: 43 % - 26,5 %
  • SŠOŘS: 40,6 % - 19,5 %

Zdroj: Info Deník získal z projektu prijimacky.ai, který je zpracoval dle oficiálních dat z Cermatu.

Škola, pod níž spadá středisko Keplerova, středisko Trmice, ale i Základní škola Trmice, nabízí v současnosti dva čtyřleté maturitní obory, cestovní ruch a sociální činnost, obojí v rámci střediska v Keplerově ulici v Krásném Březně. V minulosti škola nabízela také maturitní obor ekonomika podnikání.

Čtyřletý maturitní obor zde studuje 275 žáků. Počet studentů se v úvodních ročnících během prvního pololetí mění kvůli „odpadlíkům“ z jiných středních škol, kteří studiu nestačí. „Přestupy jsou průběžné během celého prvního pololetí,“ navázal zástupce ředitele Pavel Houda.

Díra na silnici v Bělehradské ulici u letního kina.
FOTO: Díry a zvlněný asfalt. Řidiči láteří na silnice v Ústí, opravy začínají

Cesta z „Keplerky“ na vysokou školu není zrovna běžnou záležitostí. S tím souvisí i nízká procentuální úspěšnost uchazečů o maturitní obory. Ti nejšikovnější zkrátka volí střední školu, ze které je cesta k dalšímu studiu otevřenější.

„Kdo chce, i od nás se na vysokou školu dostane, absolventy máme. Systém je dnes široký, možnosti jsou. Pravda ovšem je, že drtivá většina našich studentů se po maturitě spíš rychle zapojí do pracovního života. Chtějí prostě vydělávat,“ přiblížil dlouholetý pedagog přístup zdejších žáků.

„V rámci čtyřletých maturitních oborů úplně nejsme škola na další pokračování, od toho jsou spíš gymnázia,“ potvrdil kantor Houda. Punc méně náročné školy ale odmítá.

Na rýmu má pomeranče, na nudu výlety. Ústečan vyměnil panelák za měsíce u moře
V Ústí opustil své fotříky a vyrazil dodávkou na tři měsíce k moři do Španělska

Přijímací zkoušky na střední školy čekají nové uchazeče už příští měsíc. Potit se budou i v zrekonstruované budově SŠ Keplerova, kde je na druhou stranu studium cestovního ruchu více než žádané.

„Uchazečům o maturitní obor doporučuji dvě věci – najít si staré testy a pořádně si číst zadání. „Je nesmysl se učit staré testy zpaměti, ale lze si díky nim zvyknout na systém otázek. A přečíst si správně zadání je základ,“ pokračoval Houda.

Na SŠ Keplerova učí od 1. září 1995. Domů posílal studenty, kteří měli oblečení s potiskem zdviženého prostředníčku, během návštěvy redaktora Ústeckého deníku vzpomínal i na to, jak mu jeden ze studentů klíči rozbil monitor.

„Malý počet studentů se také v životě nevěnuje oboru, ze kterého vlastní maturitní vysvědčení. Žáci dnes znají více svá práva, naopak povinnost jim často nic neříká,“ dodal zástupce ředitele Houda.

Mohlo by vás zajímat: Na jakých školách na Ústecku dosahují žáci nejlepších výsledků u přijímaček?

Zdroj: Deník/Jan Pechánek