Akce pod velením Policie České republiky začala v úterý v 9 hodin ráno, jejím cílem bylo upozornit řidiče kamionů a autobusů na následky nezodpovědné jízdy. Řada řidičů si totiž na dlouhých cestách krátí čas sledováním filmů za jízdy, dokonce i vařením za jízdy, řidiči zároveň častokrát nedodržují pauzy nebo třeba jen nemají zapnutý pás. Policejní hlídka tak na dálnici ve směru do Německa některé hříšníky posílala na parkoviště u benzinové pumpy, kde si postupně vyzkoušeli poskytnutí první pomoci, chůzi s alkoholovými brýlemi a simulovaný náraz.
„Celý proces je zaměřený na bezpečný provoz kamionů, pravidelně se totiž setkáváme s celou řadou nešvarů, které ohrožují bezpečnost silničního provozu. Je zapotřebí si uvědomit, že dopravní nehoda kamionu třeba s klasickým osobním autem má často následky zcela jiné. Řidiči si díky této akci ověří své znalosti a zjistí pochybení, kvůli kterým může snadno dojít k dopravní nehodě,“ řekl Jiří Ušák, vedoucí odboru služeb dopravní policie Ústeckého kraje.
Jako první se do policejní sítě chytil dopoledne řidič z Čech, následoval šofér z Rumunska, postupně přibývali další. „Školení na poskytnutí první pomoci jsem absolvoval nedávno,“ zkoušel se vykroutit ze stanoviště zdravotnické záchranné služby český řidič. Plán mu nevyšel, na umělé figuríně stlačoval hrudník a učil se správně zaklonit hlavu. Naopak se “vyřádil“ na simulaci nárazu, stroj zapůjčili němečtí policisté. Jako první jej v úterý prubl i reportér Ústeckého deníku, ani náraz v rychlosti pouhých 10 kilometrů za hodinu nebyl příjemný. Letos ovšem kvůli poruše chyběl stroj, který simuluje nehodu, během které se kabina kamionu otočí vzhůru nohama, což v předchozích ročnících byla mezi řidiči nejžádanější atrakce.
Policisté během takové akce zkontrolují a poučí až 150 řidičů. „Celé kolečko je na základě dobrovolnosti, nikoho nenutíme. Někteří řidiči se ovšem dopustí přestupku a pro ně je absolvování školení výhodné v tom, že se následně jinak řeší sankce za jejich přestupek. Projekt má třeba na sociálních sítích velmi pozitivní ohlas, řada řidičů si odnese cenné rady. Upřímně říkám, že jestli zapůsobíme třeba jen na dva řidiče ze sta, má taková akce smysl,“ pokračoval Jiří Ušák.
Těžkou zkouškou byla pro řidiče i spolucestující chůze s brýlemi, které napodobovaly pohled s alkoholem v hodnotě více než dvě promile. S takovými brýlemi šoféři museli projít slalom, zpod posledního kuželu vzít zámek a klíčem jej odemknout. Řadě z nich dala právě tato výzva nejvíce zabrat.
„Každé procento zvýšené odpovědnosti řidičů se počítá a každé takové procento je plusem pro všechny účastníky provozu. Řidičům kamionu připomínáme i povinné přestávky, zvláště v těchto vedrech lehce dojde k únavě. Máme software, díky kterému vidíme nejen karty řidičů, z programu je tak lehce zjistitelné, zda řidiči dodržují přestávky. Je běžné, že si řidiči za jízdy čtou noviny, dokonce si třeba i vaří, v těchto případech stačí opravdu málo. Touto formou ukazujeme následky lehkovážné jízdy, která může mít fatální následky,“ dodala Radka Tvrzníková z dálničního oddělení Řehlovice.