Dopravní podnik města Ústí nad Labem od 1. května změnil trasy některých linek a navrch přečísloval spoje s odůvodněním, že jde o nevyhnutelnou změnu, která cestujícím přinese větší komfort. Na organizaci se po zavedení novinky nesla velká vlna kritiky. Zatím ustává velmi pozvolna.

Reportér Ústeckého deníku si pro osobní zkušenost vybral jednu z nejdiskutovanějších tras, trolejbusem číslo 73 v pondělí 10. června v sedm hodin ráno jel ze střekovského Novosedlického náměstí do centra. Podle řady cestujících je právě cesta ze Střekova nejproblémovější ze všech.

„Ve špičce jsou linky posílené, ale po osmé hodině čekáte i dvacet minut. Navíc linky na čas prostě nejezdí,“ řekla na zastávce paní Olga. Včasný spoj je pro ni přitom každé ráno klíčový, potřebuje stihnout vlak na Prahu.

Dopravní podnik v Ústí nad Labem uspořádal den otevřených dveří.
Historické autobusy a mažoretky. Dopravní podnik v Ústí pořádal den pro děti

Trolejbus v pondělí ráno na zastávku přijel na čas, ale zpoždění po cestě nabral. Podle jízdního řádu se na Mírové náměstí z Novosedlického dostanete za třináct minut. Realita? V plánovaný čas příjezdu na „Mírák“ se trolejbus nacházel u kruhového objezdu pod Setuzou.

Na Mírové náměstí nakonec spoj dorazil s šestiminutovým zpožděním. Linka 73 následně přes centrum jela až do Koštova, kompletní trasa zabere dle řádu 42 minut.

Z Novosedlického náměstí lze během dne využít i linku 80, která jezdí na Severní Terasu. Od šesti do osmi ráno je k dispozici čtyřikrát za hodinu, stejně tak odpoledne mezi 14. a 17. hodinou. Vyjma tyto časy jede třikrát do hodiny, večer dvakrát.

Kontroly řidičů na silnicích. Ilustrační snímek.
Neuhradili pokuty. Celníci jim sebrali registrační značky dokud nezaplatí

Šestiminutová „sekera“ je podle reakcí Ústečanů ve špičce ještě přijatelná, zpoždění prý bývají daleko větší. „Sice jezdí nová čísla, ale staré problémy zůstaly. Linky na sebe nenavazují, trolejbusy mají neustálé zpoždění, v jízdních řádech jsou večer divné půlhodinové díry. Trolejbusy nacpané a nástup předem tomu všemu nasazuje korunu,“ postěžoval si další cestující Matouš. Zmíněný povinný nástup předními dveřmi dopravní podnik zavedl od 1. ledna tohoto roku vyjma nejvytíženějších zastávek v centru města.

Květnové přelinkování a přečíslování městské hromadné dopravy stále trápí řadu Ústečanů.Květnové přelinkování a přečíslování městské hromadné dopravy stále trápí řadu Ústečanů.Zdroj: Deník/Jan Pechánek

Ze vzdálenějšího sídliště Pod Vyhlídkou nacházejícím se nad Krásným Březnem jezdí do města pravidelně sedmatřicetiletý Pavel. Květnové změny zprvu nevnímal příliš pozitivně, po více než měsíční zkušenosti ale v nových pořádcích problém nevidí.

„Musím zaklepat, zatím mi vše jelo na čas a bez nějakého zásadního zpoždění,“ řekl s tím, že si zvykl už i na přečíslování. „Trasy jsou jiné a těm změnám čísel vlastně rozumím, protože kdyby zůstala stejná čísla, lidé by byli zmatení úplně. Když si nejsem jistý, prostě vytáhnu telefon a podívám se,“ pokračoval dál.

Benefiční koncert skupiny The Boom Beatles Revival Band and Orchestra.
Benefiční koncert The Boom bavil návštěvníky, peníze pomůžou nevidomému plavci

Za aktuální špatnou dopravní situaci může také několik uzavírek a omezení, kvůli kterým se ranní a odpolední cesta přes centrum Ústí stala adrenalinovým zážitkem, a to jak pro řidiče městské hromadné dopravy, tak pro řidiče osobních aut. Situace bude navíc ještě složitější, a to kvůli plánované rekonstrukci Benešova mostu.

S novou situací v linkování, ale i dopravních uzavírkách se seznamují i samotní řidiči MHD. „Řada mých kolegů hlavně ze starší generace se s tím pořád pere, přeci jen desítky let se tu jezdilo úplně jinak. Hodně lidí se přes okénko pořád ptá, navíc i nadávají. Vysvětlujeme jim, že v tom nejsou sami, těžké je to i pro nás,“ prozradil řidič Petr.

Z prohlídky zámku ve Velkém Březně.
Na zámku ve Velkém Březně vzpomínali na královnu růží Henriettu Chotkovou

Podle dopravního podniku je na hodnocení změn od 1. května ještě příliš brzy. Přesto již od 9. června podnik v rámci celostátních změn jízdních řádů provedl z podnětu cestujících drobné úpravy na linkách 73, 83 a 89.

„Cestujícím je potřeba ponechat čas na seznámení s novými vazbami a na nalezení optimální varianty spojení pro jejich potřeby,“ vysvětlila Deníku mluvčí společnosti Jana Dvořáková.

V průběhu května a června dopravní podnik sbírá a analyzuje podněty od cestujících a jízdní data z vozidel. „Na základě výsledků proběhnou případné úpravy v nových jízdních řádech, které se stanou účinnými od 1. září,“ dodala.

Mohlo by vás zajímat: Dopravní uzavírky, komplikace pod Větruší, v Krásném Březně i v centru Ústí

Zdroj: Martin Mudroch