Vysokorychlostní trať je projekt s mezinárodní účastí, díky kterému se z Ústí nad Labem dostanete do Drážďan či Prahy za půl hodiny. Trasa povede z Prahy do Litoměřic, následně podzemním tunelem přes České středohoří a Střekov do centra Ústí nad Labem a dalším více než dvacetikilometrovým tunelem přes Chlumec do Saska, a to Krušnohorským tunelem.

Nepořádek u provizorních obydlí a dohled nad okolními zařízeními, aby je bezdomovci, byť nechtíc nepoškodili. To je jeden z účelů kontrol.
Strážníci na Severní Terase kontrolovali bezdomovce. Našli jich sedm

Reportér Ústeckého deníku ve čtvrtek ráno vyrazil do Chlumce, přímo do míst, kudy vysokorychlostní trať povede. Lidé, kteří si v druhém největším městě v okrese užívají vzácný klid, nesou myšlenku těžce a rozporuplně.

„Mám o tom dost informací. Původní trasa měla vést úplně jinudy než mezi Chlumcem a Stradovem, ale kdosi rozhodl o terminálu v Ústí,“ řekl Ústeckému deníku starousedlík František Susa.

„Dotkne se to spousty lidí v Chlumci i ve Stradově, kde si řada z nich postavila dům, mají na to půjčky a teď jsou postaveni před hotovu věc. Ani nevím, zda to s nimi někdo vůbec konzultoval,“ pokračoval dál.

Místní se děsí také výstavby, která podle Správy železnic začne už v roce 2030, tedy za šest let. „Zasáhne to do přírody, zničí potok, navíc tu bude spousta dělníků, kteří v Chlumci budou trávit čas bůhvíjakým způsobem,“ dodal Susa.

Ilustrační foto.
Hokejový šampionát v Ústí: Hodně rezervací, pivo zdarma a vyvěšené vlajky

Další „chlumečák“ Josef Černý zase tvrdí, že se ho taková trať vzhledem k vyššímu věku netýká. „Jo, vím o ní, ale jsem úplně v klidu. Když to srovnám s tím, jak rychle se u nás staví dálnice, vysokorychlostní trati se určitě nedožiji,“ přidal svůj názor.

Situaci bedlivě sledují i na chlumecké radnici. Starostka Veronika Srnková už před měsícem Ústeckému deníku řekla, že je Chlumec připravený bránit se všemi cestami. „Celé město to může jen zničit,“ tvrdila rezolutně s tím, že lidé se do lokality stěhují především za klidem a pohodou.

Ilustrační foto
V Tisé se poběží pro dobrou věc. Místní škola zve na Běh pro hospic

Další vyjádření starostka poskytla Deníku ve čtvrtek. „Snažím se vyjednávat co nejlepší možnosti. Hlavním požadavkem města je posunutí Krušnohorského tunelu, a to co nejdále od obydlených oblastí tak, aby všechny naše městské části poškodil co možná nejméně,“ přiblížila Srnková.

Chlumec dle jejích slov rozumí důležitosti výstavby tratě na celoevropské úrovni, ale postup a způsob plánování byl doposud ze strany Správy železnic prý velmi špatný.

„Na trase Ústí nad Labem – Drážďany existuje stále jediná oficiální varianta a ta je pro naše město nepřijatelná. Zda dojde k nějakému vstřícnějšímu kroku ze strany státu bude jasné v červnu. Pokud se nedohodneme, dojde na soudní spor,“ prozradila starostka a dodala, že konference k VRT se uskuteční 6. června v Chlumci i za účasti ministra dopravy Martina Kupky.

Ilustrační foto.
Dvanáct loupeží v Ústí. Mladí zloději vyhrožovali obětem zbraní

Deník s problematikou oslovil Správu železnic, která je jednou z hlavních iniciátorů vysokorychlostní trati.

„Situaci v Chlumci vnímáme a není nám lhostejná, jak si někdo může myslet. Máme před sebou ještě hodně práce a doufáme, že se strany na nějakém řešení dohodnou,“ uvedl zástupce organizace Pavel Hruška s dovětkem, že Správa železnic není jedinou společností, která má na VRT vliv.

Na dotaz ohledně plánovaného zahájení stavby v roce 2030 Hruška uvedl, že je řada orgánů a jednotlivých povolovacích řízení, která vše mohou zdržet. „Je ale zapotřebí si uvědomit, že s protahováním stavby Česká republika přichází o obrovské množství peněz a potenciálu, jímž vysokorychlostní trať oplývá,“ doplnil.

Nehoda u Lovosic na D8
Na D8 mezi Lovosicemi a Ústím se auto otočilo na střechu, vyjeli i záchranáři

Právě situace v Chlumci tak může být jednou z těch, která celý projekt v jeho zárodku minimálně pozdrží. Lidé se v místě svého bydliště takzvané „vrtky“ zkrátka bojí.

„Přistěhovala jsem se sem z Ústí právě kvůli klidu a teď mám mít doslova za domem vysokorychlostní trať? Spousta z nás se bude chtít zase odstěhovat,“ dodala obyvatelka Chlumce Alena, která žije kousek od místa, kudy trať povede.

V Ústí nad Labem díky vysokorychlostní dráze vznikne nové dvoupodlažní nádraží, a to v současných železničních prostorách za bývalým autobusovým nádražím. Terminál zahrne dálkové linky do Drážďan, Berlína či Liberce, regionální linky do Děčína, Kadaně či Mostu a městské linky do Velkého Března nebo k jezeru Milada. Nádraží tak poslouží jako tranzitní uzel pro všechny směry.

Mohlo by vás zajímat - MHD v Ústí týden poté: Stížností na nový jízdní řád, linky a číslování neubývá

Zdroj: Deník/ Martin Košťál