Vlak nemohl jet dál. Byla sobota po deváté hodině ranní. Trať zablokovali zloději kovů. Miroslav Vlach z Ústí nad Labem a s ním další desítky cestujících jeli zrovna rychlíkem do Kolína.

„Asi v 9.15 hod. se vlak zastavil. Rozjel se znovu až tři minuty po desáté hodině. Řekli nám, že za to mohou zloději kovů, kteří poškodili elektrické vedení na trati,“ popisoval Vlach nepříjemné ráno cestujících v rychlíku.


Komplikace


„Paní, sedící s námi v kupé, se měla v přesný čas setkat s někým v Kolíně. Vedle mne seděla studentka, která jela za matkou, a hrozilo jí, že nechytí v Kolíně přípoj. Museli jsme bezmocně čekat, než přijela dieselová lokomotiva a odtáhla nás,“ dodal Vlach.
Přemysl Živný, vrchní inspektor Regionálního inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy ČD v Ústí nad Labem, potvrdil, že v sobotu po deváté hodině ranní musela být na trati Lysá – Ústí nad Labem-západní nádraží vypnuta elektrická trakce.

Kradou, kde můžou

„Elektřina byla vypnuta z bezpečnostních důvodů. Při kontrole trati jsme zjistili krádež propojek na napájení elektrické trakce,“ uvedl Živný ke krádeži.
„Rychlík, který byl na trati, jsme museli odtáhnout dieselovou lokomotivou,“ dodal Přemysl Živný.

Podobné zlodějské útoky evidují železničáři po celé republice denně. Odstraňování následků je nákladné a někdy trvá i řadu dní. Přednostně jsou odstraňovány následky, které bezprostředně ohrožují plynulost a bezpečnost dopravy. Jako v sobotu dopoledne na trati mezi Litoměřicemi a Velkými Žernoseky.

Například na opravu čeká jedna kolej v Dubí, kde je vyloučena doprava po koleji pro krádež podkladnic a dalších součástí železničního svršku. Zlodějský útok zjistili železničáři 29. dubna. V Oldřichově u Duchova přetrvává v jednom úseku problém způsobený krádeží tlumivky z 28. května.

Petr Zimandl, zástupce přednosty regionálního inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy ČD v Ústí nad Labem, upozornil, že krádež kabelů a různých kovových součástí na železnici znamená zpravidla i nebezpečí ohrožení cestujících.

„Dokonce jsme zaznamenali rozebírání kovových částí výhybky. Když se někdo dopustí takové krádeže, musí přece vědět, že tím ohrozí bezpečnost lidí ve vlaku! Poškození výhybky se nemusí vždy projevit na zabezpečovacím zařízení. V takovém případě, kdyby došlo k vykolejení, a tudíž se projevily vážné následky, šlo by o případ obecného ohrožení.

K neuvěřitelnému rozebírání výhybky došlo na okraji českolipského nádraží. Je velké štěstí, že v té chvíli nejel přes takto poškozenou výhybku žádný vlak.

Naštěstí na to přišel signalista,“ vzpomíná Zimandl jeden z nejbezpečnějších případů letošních zlodějských útoků na železnici na severu Čech.
Podle Zimandla i výpadek zabezpečovacího zařízení kvůli krádeži kusu kabelu může shodou nepříznivých okolností vést až k ohrožení dopravy a lidských životů.