Bývalí celníci ústeckého celního úřadu Jiří Klaban a Marcel Hrabal byli ústeckým okresním soudem odsouzeni do vězení: Klaban na 4 roky a Hrabal na 3,5 roku. Jsou odsouzeni za zneužití pravomoci úřední osoby, podvodu a přijetí úplatku.

Podle předsedy senátu Pavla Kuděly byli odsouzeni ještě k propadnutí poloviny svého majetku a po dobu osmi let nesmějí vykonávat žádnou práci v bezpečnostních sborech, ani v rámci obecní policie.

Podle předsedy senátu Kuděly bylo jejich jednání prokázáno. Dokonce uvedl, že odmítli jednou úplatek jenom 5 eur jako malou částku. Jenom během dvou dnů, kdy byli sledováni skrytou kamerou, inkasovali od zahraničních řidičů úplatky za 10 až 15 tisíc korun.

Oba celníci (36 a 43 let) z Celního úřadu Ústí nad Labem byli v březnu letošního roku vzati do vazby. Když z ní vyšli, ocitli se mimo službu a ve středu byli odsouzeni.

Již koncem března letošního roku jsme k případu uvedli, že celní inspekce zahájila vyšetřování, kterého se začátkem května 2010 zúčastnila také expozitura Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality služby kriminální policie a vyšetřování (ÚOKFK) v Ústí nad Labem.

Jiří Nejedlý z ústeckého celního ředitelství tehdy uvedl k zákulisí akce, že na počátku byla stížnost řidiče autobusu na dva neznámé celníky, kteří jsou zaměstnaní u Celního úřadu Ústí nad Labem.

„Obdrželi jsme stížnost maďarského řidiče autobusu pravidelné linky Budapešť Berlín. Byl celníky kontrolován 25. února loňského roku na parkovišti čerpací stanice Agip na D8 u Chlumce na Ústecku dvoučlennou hlídkou celníků. Za překročení doby řízení jim zaplatil blokovou pokutu ve výši 10 000 Kč.

Později zjistil, že převzal blokový útržek v hodnotě 1000 Kč, jehož hodnota byla rukou přepsána na 10 000 Kč připsání jedné nuly. Řidič se o něco později dotázal jiných českých celníků, co má dělat. Poradili mu, ať si oficiálně stěžuje. Případ proto řidič písemně oznámil Celnímu úřadu v Ústí. Interním šetřením bylo zjištěno odvedení částky 1000 Kč od řidiče, který údajně na osobním automobilu neměl dálniční kupon. Jenže řidič právě seděl za volantem autobusu,“ vzpomíná Nejedlý na začátek případu.

U firmy provozující autobus, který řídil maďarský řidič, celníci zjistili, že skutečně muž tři dny řídil autobus po území ČR. Pokud v té době řídil autobus a dostal pokutu jako řidič osobního vozu Suzuki Swift, bylo zřejmé, že došlo k podvodném jednání.

Podezřelí celníci se dostali pod drobnohled ÚOKFK a do svého služebního vozu dostali štěnici a sami si upletli proti sobě důkazy.

„Podle audio - vizuálních záznamů z 9. a 10. září 2010 se dopustili nejméně v osmi případech protiprávního jednání, když v postavení celníka žádali a přijímali úplatky ve výši od 30 do 250 eur od zahraničních řidičů nákladních vozidel. Řidiči z bývalého východního bloku totiž překročili povolenou dobu řízení,“ dodal Nejedlý. Totéž zaznělo i v odůvodnění rozsudku u ústeckého okresního soudu.

Z odposlechů vyplynulo, že dnes již odsouzení celníci vysvětlili řidičům, že mají dvě možnosti - zaplatit za přestupek kauci od 10 000 do 50 000 Kč, nebo zaplatit na ruku na místě výrazně méně, ale celníkům do kapsy.

Ve většině případů si řidiči z východní Evropy a z Polska spočítali, že je pro ně lepší dát peníze celníkům do kapsy a spokojili se s orazítkovanými kotoučky tachografů či neoficiálně vystaveným protokolem o kontrole. Celníci podle skryté kamery dostali 30, několikrát 50 eur. Jednomu polskému řidiči dali vybrat, zda jim dá 50 eur nebo 5000 korun. Dostali 5000 korun. Od rusky hovořícího řidiče dostali na Litoměřicku 100 eur, od jiného cizince 900 korun, od jednoho Poláka dostali nejméně 70 eur. To vše bylo zadokumentováno skrytou kamerou. Pikantní je, že celníci vybírali nezákonně pokuty za to, co vůbec neměli právo kontrolovat.

„Ve skutečnosti měla dvojice celníků vykonávat pouze činnosti v oblasti výkonového a časového zpoplatnění. Pokud by zjistili porušení bezpečnostních přestávek, měli kontaktovat operační středisko. To by na místo vyslalo celní hlídku, která je kompetentní k vyřešení přestupku,“ dodal k případu předseda senátu Kuděla.

Pracovníkům celnické Inspekce a vnitřní kontroly pomohl systém GPS, kterým jsou služební vozidla výkonového zpoplatnění vybavena.

Tímto systémem lze jednoduše kontrolovat, stojí-li vozidlo někde déle, než je třeba, nebo se pohybuje na jiném místě, než je uvedeno v rozkaze ke službě. Také bylo možné zjistit, zda skutečně v určitém okamžiku bylo vozidlo hříšných celníků na místě, kde došlo k převzetí úplatku.