VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na dráze se bojí zrušení železniční policie

Ústí nad Labem - Lidé z železniční policie by mohli posílit policejní oddělení. Došlo by ale zřejmě k prohloubení problémů s kriminalitou na železnici.

3.2.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Filip Vlček

Nejen policisté, ale též železničáři očekávají netrpělivě začátek dubna. Tehdy má být již zřejmé, jestli bude zachována železniční policie, či bude-li rozpuštěna.

Policisté z železniční policie by mohli posílit policejní oddělení, která mají kvůli předchozímu propouštění policistů dnes podstav. Na druhou stranu by zrušením železniční policie došlo k prohloubení problémů s kriminalitou na železnici.

Čekání na policisty

Snižování stavu policie nakonec vedlo k situaci, že jsou dnes na hranici funkčnosti především policejní útvary v Ústeckém kraji, na dvou místech na Chomutovsku, v jednom případě na Teplicku a tři jsou na Ústecku.

V ústeckému okresu jde o obvodní oddělení v Libouchci a v Krásném Březně a také o ústecké oddělení hlídkové služby. V těchto místech početní stav policistů je menší než 11 osob nebo podstav na oddělení je větší než 8 policistů.

Prozatímní šéf krajské policie v Ústí nad Labem Jiří Šenkýř zná možné řešení: „Možná budeme moci posílit policejní oddělení, kde je podstav, o policisty z oddělení doprovodu vlaků a z železničního oddělení.“ Zda tito lidé budou k dispozici, bude vědět na začátku dubna.

Obvodního oddělení

Krásnobřezenští policisté v Ústí nad Labem mají podstav. Kromě toho budova obvodního oddělení byla v nevyhovujícím stavu. Dnes mají obvodní oddělení ve středu města na Předmostí. Z hlediska dojezdu policistů kolem Mariánské skály do Krásného Března jde o pěti až sedmiminutovou cestu, takže to neznamená velký problém.

Ale policejní stanice přímo na sídlišti v Krásném Březně je vnímána úplně jinak. Signalizuje do okolí: Když se něco stane, jsme u vás rychle a zasáhneme. Tento pocit přítomnosti mezi obyvateli bude asi během letošního roku obnoven.

„Chceme během letošního roku vrátit do Krásného Března alespoň služebnu. Znamená to, že policisté na služebně mají svojí základnu jenom část dne, není tam čtyřiadvacetihodinová služba,“ uvedl Šenkýř.

Nebudou tzv. železniční policisté chybět? „Zloději se mohou radovat, protože policejní útvary, kde je málo lidí, budou možná posíleny o specializované policisty z oddělení železniční policie. Tím bude železnice naprosto nekrytá. Policisté nebudou moci cíleně zasahovat v prostředí, které dobře znají. Mají speciální zkušenosti a proškolení nutné pro akce v prostředí železnice,“ komentoval situaci ústecký senátor Jaroslav Doubrava.

Železničáři o možné likvidaci železniční policie hovoří jako o chybě vrcholového vedení ministerstva vnitra, ale nikdo se pod tato tvrdá slova nepodepíše. Protože kritika vládních záměrů z organizací placených státem je „pracovně nebezpečná“.

Jediný, kdo se jasně vyjádřil, byl Miroslav Gloss, organizační pracovník Odborového sdružení železničářů v Ústí nad Labem.

„Pokud to není vtip, tak je to nepochopitelné a nekompetentní. Doprovody vlaků policisty i zásahy policistů železniční policie se z hlediska pravomocí při zásazích nedají srovnat s bezpečnostními agenturami. Také vyšetřování trestné činnosti na železnici vyžaduje speciálně proškolené policisty.“

Senátor Doubrava situaci považuje za patovou. „Protestoval jsem u vedení krajské policie, když se hovořilo o tom, že obvodní oddělení policie v Libouchci bude možná zrušeno. Teď již to nehrozí, naopak libouchecká policie i policie v Krásném Březně bude doplněna, což je dobrá zpráva. Na druhou stranu vyvažuje dobrou zprávu katastrofická zpráva o posílení stavu obvodních oddělení specialisty z železniční policie. To je stejné, jako kdyby pyrotechnik dostal na starost práci dopravního policisty. Pokud bude zlikvidována již dnes značně okleštěná železniční policie, znamenalo by to další důkaz rozkladu policie. Není útěchou, že v policejních kuloárech se hovoří o tom, že část železničních policistů se stejně bude věnovat i problematice drah. Jenže slovo „stejně“ znamená jenom řešení následků, ne preventivní a hlídkovou činnost. Zloději budou mít krádeže ještě více usnadněny,“ varuje Doubrava.

Pro a proti

Policisty z doprovodů vlaků lze nahradit najatými pracovníky bezpečnostních agentur. Ti také zabezpečí klid ve vytipovaných vlacích na nejproblémovějších tratích. Zaměstnanci železnice, ať z řad Českých drah či Správy železniční dopravní cesty, se shodují, že důležitá je hlídková činnost policistů ve vlacích a na nádražích, protože i bez toho se pohybuje v železničním prostředí zoufale málo policistů. Zadrženého pachatele stejně musí pracovníci bezpečnostních agentur předat policistům.

Železniční oddělení v Ústeckém kraji zůstala v Děčíně a v Ústí nad Labem. Jde jenom o torzo někdejší železniční policie. Podle železničářů chybějí policisté specializující se na železniční problematiku na Mostecku a Chomutovsku. Podél tratí spojených s velkými železničními stanicemi od Chomutova až po Děčín policie eviduje značný počet krádeží kovů. Nejnebezpečnější jsou krádeže kabelů ze zabezpečovacích zařízení železnice.

Integrace

V Děčíně je železniční policie dnes již více méně integrovaná do běžného policejního městského systému práce. Ale zachovává si přitom svá specifika.

Komisař Emil Baše k práci děčínského železničního oddělení uvedl pro Deník v květnu minulého roku: „Když zadržíte drobné zloděje kovů, kapsáře na nádraží i v celém obvodu města Děčína, kde máme také svojí působnost, není šance, abychom se nudili. Původní SOOŽ Sbor ozbrojené ochrany železnic, který byl poplatný své době, měl na starosti bezpečnost a kriminalitu na železnici. Dnes již však jde o běžné policisty pouze navíc specializované na železniční problematiku. Z toho vyplývá, že „kolejím“ již nelze obětovat veškerý čas ve službě, lidé nás potřebují i jinde. Proto já osobně vítám, že České dráhy ke zlepšení bezpečnostní situace na nádražích najaly hlídky bezpečnostních agentur.“

Otázka znalostí

V prostředí železnice policisté musí znát „šestnáctku“. Roman Jelen, vedoucí železničního oddělení policie v Ústí nad Labem, ke specifickým znalostem železniční policie uvedl: „Šestnáctka, to je drážní předpis platný pro České dráhy a Správu železniční dopravní cesty Op16 Předpis o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Dvě desítky kapitol předpisu popisují, jakým způsobem se má pohybovat po železnici v různých pracovních režimech, které mohou nastat. Policisté musí být z předpisu každoročně proškoleni a z jeho znalostí prověřeni pracovníky policejního prezídia. Kromě toho musí znát specifické drážní názvosloví. Musí se umět rychle orientovat v tom, co je pro laika změť kolejí a zařízeních na železnici.“

Modelová situace: Například policie dostane informaci, že na 1. traťové koleji v km 91,260 strojvedoucí viděl u výměny dvě osoby s nástroji. Když před výměnou zastavil hnací vůz, přes druhou traťovou kolej utíkali směrem k 1. staniční koleji. Zloději se pokusili rozebrat výměnu, hlásí strojvůdce.

Pro policisty to znamená, že vědí, kde se nachází 91,260 kilometr na určité trati. Vědí tedy, kam mají jet. Také se dozvěděli, že strojvůdce hnacího vozu čili lokomotivy, viděl, jak zloději utíkali směrem k nádraží, protože utíkali k 1. staniční koleji. Znají tedy pravděpodobný směr pohybu. Také vědí, že se pokusili zloději vybrakovat měděná „střeva“ výhybky, jak lidé říkají tomu, co je pro železničáře oficiálně v jejich terminologii výměna.

„K zadržení pachatelů vyjíždějí policisté, kteří dobře znají terén zásahu, a tudíž znají i desítky osob, které v tomto prostředí páchají trestnou činnost. Znamená to mnoho let praxe v terénu. Otázkou je, zda takto znalých policistů v současné době je a bude dost. V této práci počítače a super technika nepomohou. Je to o znalostech lidí, jejich zvycích, a sžití policisty s regionem, ve kterém se pohybuje,“ komentoval práci železniční policie v terénu děčínský komisař Emil Baše.

Autor: František Roček

3.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zdravotní sestra 19 000 Kč

Všeobecné sestry s osvědčením Stomatologická sestra. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Mlýnská č.p. 558, Neštěmice, Ústí nad Labem., Požadujeme: střední zdravotní škola ,obor všeobecná sestra,popř. dentální hygienistka nebo zubní instrumentářka., Nabízíme: platové podmínky 19 000,- Kč., stravenky, pracovní poměr - zástup za mateřskou dovolenou., Kontakt: telefonicky si domluvit osobní termín.. Pracoviště: B4 dent s.r.o., Mlýnská, č.p. 558, 403 31 Ústí nad Labem 16. Informace: Jana Budilová, +420 472 733 883.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Asistenti učitelů 12 310 Kč

Asistenti vychovatelů Asistent pedagoga. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Noční provoz, úvazek: . Mzda min. 12310 kč, mzda max. 17220 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Domov mládeže, Kapitána Jaroše 622, Ústí nad Labem., Jedná se o pozici asistenta pedagoga v Domově mládeže. , Požadujeme: středoškolské vzdělání nebo vyučení, pracovitost, odpovědnost, trestní bezúhonnost, zkušenost v oboru vítána. Vzdělání v souladu se zákonem 563/2004 Sb., tedy min. absolvované studium pro asistenty pedagoga., Nabízíme: platové podmínky 12 310 - 17 220,- Kč., stravenky, 40 dní dovolené., Kontakt: zájemci se mohou hlásit na e-mail.. Pracoviště: Vyšší odborná škola zdravotnická a střední škola zdravotnická, ústí nad labem, palachova 35,p.o. úl, Kapitána Jaroše, č.p. 622, 400 01 Ústí nad Labem 1. Informace: Libor Prexler, +420 778 706 267.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Projektant ve 23 000 Kč

Inženýři projektanti inženýrských děl PROJEKTANTKA/PROJEKTANT MOSTŮ A INŽENÝRSKÝCH KONSTRUKCÍ. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Děčínská č.p. 717/21, Střekov, Ústí nad Labem., NÁPLŇ PRÁCE - uplatnění znalostí a dovedností, " koncepční návrhy mostních a inženýrských staveb a konstrukcí, " statické výpočty, " projednání dokumentace se správci, s úřady, " další nutné související práce při projekční činnosti, POŽADUJEME - znalosti, schopnosti a dovednosti, " VŠ, SŠ vzdělání - zaměření na mostní a inženýrské konstrukce případně statika, " znalost výpočetních a CAD systémů, " zájem o obor stavitelství a chuť rozšiřovat své znalosti, " samostatnost i schopnost práce v týmu, " flexibilitu, komunikativnost a aktivní přístup, " řidičský průkaz skupiny B - výhodou, " jazyky: AJ, NJ, RU,... - výhodou, NABÍZÍME - benefity a motivace, " zázemí stabilní společnosti, " příjemné pracovní prostředí a přátelský kolektiv, " osobní přístup a podporu kolegů, " zajímavou, odpovědnou a pestrou práci, " profesní růst a podporu rozvoje osobnosti, " školení a vzdělávání v rámci interního systému rozšiřování vědomostí, " odměňování v závislosti na vlastním nasazení, " širokou nabídku zaměstnaneckých benefitů (stravenky, sport, kultura, jubilea, aj.), Kontakt: zájemci mohou své životopisy zasílat na uvedený e-mail.. Pracoviště: Valbek spol. s r. o. - ústí n. l., Děčínská, č.p. 717, 400 03 Ústí nad Labem 3. Informace: Kateřina Jiroušová, +420 487 070 467.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič autobusu 19 000 Kč

Řidiči autobusů v městské hromadné dopravě Řidič městské hromadné dopravy. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: Místo výkonu práce: 400 01 Ústí nad Labem, Revoluční č.p. 3088/26,., Náplň práce:, . řízení vozidel městské hromadné dopravy (autobus – trolejbus), . práce v turnusovém rozdělení služeb - ranní, odpolední, dělené směny, . dodržování platné legislativy (např. zákonů, vyhlášek), . podávání základních provozních informací cestujícím, . dodržování jízdních řádů, odbavování, prodej jízdenek cestujícím ve vozech, kontrola jízdních dokladů, . znalost a dodržování tarifních podmínek, smluvních přepravních podmínek, vnitřních předpisů, a nařízení, . spolupráce s přepravními kontrolory, . kontrola vozidla před výjezdem a během služby, . dodržování výstrojové kázně, Požadavky na pozici:, . ukončené základní vzdělání, rejstřík trestů bez záznamu, výpis z evidenční karty řidiče – maximální, bodové hodnocení je 3 body, . dobrý zdravotní stav, . bezproblémová komunikace v českém jazyce, . řidičský průkaz sk. „D“ a profesní způsobilost pro skupinu „D“, . vlastnictví řidičského průkazu ČR, . časová flexibilita – plán směn dle potřeb zaměstnavatele, . profesionální chování a příjemné vystupování, . loajalita, odolnost vůči stresu, asertivita, zodpovědnost, pečlivost, Nabízíme:, . zázemí stabilní společnosti, . práci na HPP, fond pracovní doby 40 hod/týden, směnný provoz, . 5 týdnů dovolené, příspěvek na penzijní/životní připojištění, stejnokrojové vybavení, stravenky,, flexipassy, jízdní výhody pro zaměstnance a rodinné příslušníky, příspěvek na rekreaci dětí do 15 let, další příspěvky ze sociálního fondu, . mzdu odpovídající pracovnímu nasazení a dle tarifů společnosti, . možnost získání požadované kvalifikace (ŘP skupiny „D“ a profesní způsobilosti pro skupinu „D“), prostřednictvím vlastní Autoškoly. Nástup ihned, Výčet požadovaných dokladů pro zařazení uchazečů do výběrového řízení:, . strukturovaný životopis: jméno, příjmení, datum a místo narození, státní příslušnost, místo trvalého, pobytu, kontaktní údaje, . kopie dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání, . výpis z Rejstříku trestů a z Evidenční karty řidiče, ne starší než 3 měsíce, Přihlášky zasílejte na e-mail: pavel@dpmul.cz, rynesova@dpmul.cz, případně v obálce označené textem:, „Volné pracovní místo – řidič“ na adresu Dopravního podniku města Ústí nad Labem a.s., Vybraní uchazeči budou pozváni k osobnímu pohovoru.. Pracoviště: Dopravní podnik města ústí nad labem a.s. - 01 (sídlo), Revoluční, č.p. 3088, 400 01 Ústí nad Labem 1. Informace: Lenka Rynešová, +420 475 652 106.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mladý úspěšný houbař Josef Chládek, který o víkendu navštívil Krušné hory.
5

Pochlubte se fotkami svých houbařských úlovků!

Fotbalisté Ústí nad Labem. Ilustrační foto.

Ústeckému fotbalu by na výsluní mohl pomoci německý investor

Předvolební zemětřesení v ústecké ODS: Novým lídrem je Pavel Tošovský

Ústí nad Labem - Lídrem ústecké ODS pro komunální volby se stal Pavel Tošovský. Nahradil Jiřího Drbala, původní jedničku zrušené kandidátky.

Ústecké muzeum zve na novou výstavu kachlových kamen

Ústí nad Labem - Svět kachlových kamen je nová expozice, na kterou zve až do 14. října, mimo pondělků, Muzeum města Ústí.

FOTO: Freediving na Miladě předváděl nejlepší z nejlepších. Tepličan David Vencl

Chabařovicko - Jezero Mlada se pomalu probouzí k životu. Cyklisté a běžci už delší dobu vědí, že propletenec cest a cestiček je zaměstná na celý den. Písčité pláže tam nejsou, ale několik šikovných firem tam už nabízí své služby.

Vydírání? Ústecké šrouby čelí trestnímu oznámení ze strany magistrátu

Ústí nad Labem - Trestnímu oznámení čelí spolek ekologických aktivistů Ústecké šrouby. Město ho obvinilo z vydírání.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT