„Aby se klienti vyhnuli vzniklým problémům, doporučujeme při koupi nemovitosti nebo změně uživatele provést revize elektrické instalace," informovala mluvčí Skupiny ČEZ pro severní Čechy Soňa Holingerová.

Podle ní lze preventivním krokem, jako je revize, zabránit nemilým situacím, kdy nový zákazník ČEZu na sebe převezme odpovědnost za měřící zařízení vykazující neoprávněný odběr elektřiny. Každý klient je totiž povinen udržovat své odběrné místo ve stavu odpovídajícím předpisům a technickým normám.

„Oprávněná osoba, kterou je revizní technik, může posoudit stav elektrické instalace a odhalit případné závady ohrožující nejen lidské životy, ale i majetek," upřesnila mluvčí s tím, že technik muže klientům i poradit, jak zjištěné závady odstranit.

Případy se opakují

Holingerová potvrdila smutný fakt, že případy nelegálních odběrů se stále opakují. Jeden z posledních případů se odehrál v Ústí nad Labem, kde jedna klientka koupila nový byt. Následně ale zjistila, že ač má elektřinu prozatím vypnutou, spotřebiče jí v bytě fungují. Ukázalo se, že za to mohla firma, která rekonstruovala koupelnu. Elektroinstalaci totiž napojila mimo měřenou část.

V Jablonci nad Nisou mohlo zase dojít k tragédii. Jeden z klientů totiž při rekonstrukci bytu shodou náhod nepřišel k úrazu elektrickým proudem. A to tehdy, když vypnul přívod energie do uvedeného bytu. Následně totiž při rekonstrukci zjistil, že část instalace je díky nelegálně připojenému vodiči stále pod napětím.

Posledním kuriózním případem je situace, která se stala v Liberci. Pečlivý zákazník si pravidelně dělal odečty spotřebované energie. „Když se ale nastěhoval do nového bytu, zjistil, že spotřeba energie je nulová," upřesnila mluvčí s tím, že kontrola následně odhalila neodborný zásah do elektroměru. Spotřebovaná energie v tomto bytě se tak nezaznamenávala.

ČEZ Distribuce radí klientům:V případě zjištěných závad vykazujících neoprávněný odběr energie kontaktovat policii. S dotazy, nejasnostmi či zjištěním poškozeného elektroměru, plomb či úředních značek se lze obrátit na zákaznickou linku Skupiny ČEZ na telefonní číslo 840 840 840. Je vhodné, aby nový zákazník (zájemce o přepis odběrného místa) vyčkal s přepisem na odborné odstranění neoprávněného odběru ze strany provozovatele distribuční soustavy a na uvedení elektrické instalace do stavu odpovídajícím předpisům a normám. Na místě jsou i průběžné kontroly odběrného místa ze strany klientů, zejména vizuální kontrola elektroměru, zda je či není poškozen a řádně zaplombován. Zdroj: ČEZ