Ústecký kraj patří mezi čtyři kraje v republice, kde jsou škody způsobené zloději ročně vyčísleny částkou vyšší než 1 milion korun. Celkem v rámci ČR jsou dlouhodobě evidovány škody na SŽDC v rozmezí mezi 20 až 25 miliony korun ročně.
Podle zdrojů zabývajících se bezpečnostní situací v regionu, kromě nejzákladnějších škod přímo na kolejovém svršku, dochází na ostatním majetku na železnici ke škodám mnohem vyšším. V oblasti železničního kolejiště a širší infrastruktury působí kromě SŽDC též řada různých organizací, největší jsou České dráhy. Nemalé jsou jistě i ztráty ze záhadného mizení nafty v rámci Cargo ČD.
Víkendové krádeže
Stopy krádeže byly o víkendu patrny již na „historickém místě", protože ke krádeži došlo již 25. července. Žabokliky se musejí obejít bez vyloučených z provozu 2., 3. a 4. staniční koleje, došlo tehdy také ke krádeži přídržnic u výhybek č. 1, 2, 3. Oprava proběhne asi během tohoto týdne. Krádež šetří policie.
V sobotu 11. srpna došlo na trati Postoloprty Počerady k poruše traťového zabezpečovacího zařízení a železničáři zjistili, že nejde o poruchu. Policii nahlásili krádež trafa. Ke krádeži došlo o třetí hodině odpolední.
Zloději se také podívali na železniční trať v neděli 12. srpna v Teplicích. Železničáři zjistili, že je narušena signalizace několika úseků trati, což vedlo k ohrožení bezpečnosti.
Závada kvůli zlodějům začala v 1.12 hod. a trvala až do 15.45 hod. Když se náhle zlodějská porucha objevila, znamenalo to pro spěšný vlak 1688 zpoždění přes dvě minuty, než železničáři zjistili, že jde o krádež kabelu.
V noci na pondělí 13. srpna byli zloději bezmála tak pilní jako úderníci v rámci bývalých pětiletek. Není přece normální, aby člověk vstával kvůli získání kousku kabelu po jedné hodině v noci. V Teplicích k tomu došlo. Náhle v noci systém železničního zabezpečovacího zařízení hlásil poruchu. Bylo 1.40 hod. a zaměstnanci dráhy zjistili naříznutím poškozené kabely.
Zloději neměli čas dílo dokončit a poskytnout sběrným surovinám měď. Případ samozřejmě vyšetřuje Policie ČR. Kromě těchto útoků měli trochu starostí na kolejích i na trati Doksy Okna, kde v sobotu odpoledne kolem půl šesté byl nahlášen předmět v kolejišti. Než byla překážka odstraněna, osobní vlak Os 6013 musel stát neplánovaně šest minut na trati.
Problémů bude více
Zloději registrují zvyšující se výkupní ceny kovů, proto stále zůstává aktuální otázka, zda budou v blízké době majetek SŽDC hlídat i bezpečnostní agentury.
Mezi železničáři je slyšet kritika, že celostátní koncepce poskytování bezpečnostních služeb ČD jedinou agenturou se minula účinkem, protože celostátní agentura má minimální znalost místních poměrů. Většinou si sjednává místní bezpečnostní agentury, které ve skutečnosti v případě potřeby zasahují na místě. Celostátní agentura je prakticky mimo hru, ale inkasuje nemalé peníze.
V regionech je proto mezi železničáři slyšet kritiku této praxe. Neuvažuje jako ČD, v případě střežení železničních stanic zadat střežení kolejišť SŽDC celorepublikově jedné agentuře? „Některý majetek SŽDC už bezpečnostní agentury hlídají, o centralizaci a předání hlídání jedné celostátní agentuře v současné době neuvažujeme," uvedl na dotaz Deníku Pavel Halla ze SŽDC. Nejschůdnější řešení SŽDC zatím hledá.