Ve vyšetřování mají důležité slovo, protože jsou odborníky na technickou diagnostiku, metalografii a defektoloskopii.

Nejsou specialisty jenom na pátrání po stopách zlodějů aut, ale 90 % „zákazníků" představují právě zloději aut.

„Na rozdíl od televizních kriminálek v našem případě na Liberecký a Ústecký kraj máme dva zkušené specialisty, kteří ročně identifikují v rozmezí od 200 do 300 ukradených vozidel.

Vozidla se nekradou jen u nás, ale také v sousedním Německu. Zhruba u 40 % vozidel změní identitu, především u velmi drahých vozů, 60 % zmizí na náhradní díly," uvedl vedoucí ústecké OKTE major Ivo Dunovský.

Boj o VIN

Zloději se snaží změnit VIN kód automobilu, aby skryli jeho pravou identitu. Automobilky VIN využívají od roku 1986. Jedná se o „rodné číslo" auta o 17 znacích. Z individuálního VIN kódu auta lze poznat nejen kde a kdy byl vůz vyroben, ale i další základní charakteristiky vozu. Zloději aut se mnohdy snaží změnit jenom 6 nejindividuálnějších znaků vozů.

VIN kódy umísťují výrobci především na nosné části karoserie, kde je výměna VIN kódů hůře prověřitelná.

Zloději se snaží přerazit originální znaky, někdy je vybrousí, v jiných případech do vyříznutého místa v autodílu vloží kov s jiným VIN kódem z legálně získaného havarovaného auta.

Občas specialisté z OKTE dostanou do ruky i motocykly. Jsou pro zloděje lehčím soustem, protože na motocyklech je méně VIN kódů: na štítku, na rámu a číslo motoru. Také je méně identifikačních znaků na specializované stavební a zemědělské technice. Odborníci z OKTE podle výrobního čísla identifikovali například i kradené zavlažovací zařízení.

Všude, kde se objeví na výrobku vyražené identifikační číslo, lidé z OKTE je mohou vypátrat.

Rozebrané, i na půl

Policisty při raziích čekají různá překvapení. Nacházejí občas auta brutálně rozpůlená. Například přední část je původní, ale zadní část auta poškozená nehodou, byla prostě odříznuta. Nová část vozu je přivařená z rozpůleného kradeného vozu. Na nové části vozu jsou proto změněny VIN kódy. V případě dopravní nehody by se vůz rozpadl, protože oba kusy auta drží jenom sváry.

Velmi drahá auta se zlodějům vyplatí po změně identity prodat levněji dál. Kromě toho je velká poptávka po levných náhradních dílech.

„Majitel vozu dostane od pojišťovny za havárii vozu určitý obnos na opravu. Jenže obstarat si originální náhradní díly je velmi drahé. Proto mnoho majitelů vozů ušetří montáží již dříve použitých náhradních dílů. Autodílna i majitel auta nemusí vědět, že do auta jsou použity kradené náhradní díly," popisuje základní problém s náhradními díly jeden z laboratorních specialistů na technickou diagnostiku.

Souboj specialistů

Krádež automobilů je u dobře organizovaných skupin záležitostí specialistů. Jeden se s pomocí specializovaných přípravků dostane do vozidla, a nedovolí elektronickým systémům, aby napadený vůz zablokovaly.

Další zlodějští specialisté nastupují v garáži, kam je kradený vůz převezen. Zloději mají kradená auta velmi pečlivě prostudovaná. Jsou to skuteční odborníci. Znají podrobně elektronické systémy a všechny díly automobilů. Vědí, kde jsou VIN kódy.

Také pneumatiky

V malé míře se zabývají specialisté na defektoskopii také pneumatikami.

Zjišťují možné poškození pneumatiky a disku kola v souvislosti s dopravní nehodou. Pokud je podezření, že došlo k nehodě v důsledku poškozené pneumatiky, pneumatika je předána k laboratorní expertize. V drtivé většině je poškození pneumatiky důsledkem nikoliv příčinou dopravní nehody.