Podle nového průzkumu Sdružení EPS, jehož členy jsou firmy, jež zpracovávají pěnový polystyren, si důležitost zateplení uvědomuje 97 procent lidí. „Zateplením můžeme snížit náklady za vytápění až o 45 procent, a to už je částka, která je v rodinném rozpočtu znát,“ uvedl předseda Sdružení EPS Pavel Zemene.

Online diskuse "Stavební průmysl čelí nebývalému růstu cen materiálu. Jaké to bude mít dopady?" proběhla 29. června v Praze.
Ceny stavebního materiálu raketově rostou. Stavaři: To si žádá krizové řešení

Pokud vlastníci bytových či rodinných domů chtějí mít nové zateplení již na následující topnou sezonu, neměli by váhat, říká Zemene. Nedostatek pracovní síly i materiálu spolu s vytížeností stavebních firem může proces zateplení prodloužit o několik měsíců. „Jestli uvažujete o zateplení, doporučujeme brát v potaz i tento fakt a stanovit si dostatečně velkou časovou rezervu,“ prohlásil.

Utlumení dopravy i výroby 

Stavební materiály, polystyren nevyjímaje, vzhledem k dlouhotrvající koronavirové krizi zdražují. „Na začátku jara zdražil zhruba o 50 procent, nyní postupně dále zdražuje. Za chvíli bude na dvojnásobné ceně,“ odhadl Petr Bartoň, hlavní ekonom investiční skupiny Natland. Cenu polystyrenu podle něj výrazně ovlivňují dopravní náklady, neboť jde o lehký, ale velice objemný materiál. Surovina se přitom musí dovážet. „Domácí výroba by v zásadě stíhala vyrábět, ale nedostává se materiálů pro výrobu polystyrenu, které je nutno nakoupit na světovém trhu s rostoucími cenami,“ vysvětlil.

Ilustrační snímek
Místo nájmu koupit celý dům? Spolek hledá cesty k levnějšímu bydlení

Důvodem ke zdražování stavebních materiálů je to, že byla kvůli koronaviru celosvětově utlumená jejich výroba i doprava mezi kontinenty. Ceny některých surovin sice vystřelily do výšky, ale již začaly zlevňovat. Kupříkladu dřevo, které zdražily dopravní problémy kvůli covidu. „Dřeva jako takového je různě po Evropě dostatek a lehce se natěží, nejen v kůrovcovém Česku,“ říká Bartoň.

Ceny ostatních materiálů ale podle analytika mohou zůstat vysoké třeba déle než rok. Nějakou dobu totiž potrvá návrat námořníků na lodě i těžbu, která je často závislá na hornících ze zahraničí. „I když se podaří obnovit dopravu a těžbu a sníží se tak nabídkový tlak na cenu, otěže rostoucích cen může převzít poptávka,“ konstatoval Bartoň.

Zemene ale tvrdí, že výrobci jsou přesto i nyní schopni tyto izolační materiály dodávat do dvou až tří týdnů. „To v sezoně, tedy letních měsících a na podzim, bývá úplně běžné,“ řekl Deníku Zemene. Navíc se podle něj zlepšují dodávky suroviny pro výrobu polystyrenu, a proto by cena v druhé polovině roku snad měla klesnout.

Při cestách do zahraničí se motoristům vyplatí, doplnit nádrž ještě před přejetím českých hranic.
Kvůli drahé ropě podraží cestování. Natankujte doma plnou nádrž, radí znalci

Otázkou zůstává, jak budou na aktuální situaci na trhu schopné reagovat stavební firmy. Stavebníci nyní často dokončují zakázky sjednané ještě v době před covidovou pandemií, přičemž jim náklady vzrostly tak, že se jim tato práce již nevyplatí. „Jsme svědky významného, skoro by se dalo říci raketového růstu některých komodit,“ uvedl Jiří Nouza, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví tento týden na odborné debatě, kterou uspořádal Deník.

Nedostatek materiálu na trhu

Pouhý růst ceny není jedinou věcí, která stavebníky trápí. „Druhým velice zásadním problémem je nedostatek materiálu na trhu. Ten pro nás má samozřejmě dopady v tom, že pak nemusíme být schopni garantovat nasmlouvané termíny, které jsou přirozeně penalizovatelné,“ uvedla Šárka Šafratová ze stavební společnosti Swietelsky.

Analytik Bartoň by přesto lidem doporučil, aby si materiál pro stavby zajistili s předstihem, i kdyby si za jeho uskladnění měli připlatit. „Zásadní rychlý pád cen, který by tuto investici znehodnotil, je skutečně velice málo pravděpodobný,“ dodává Bartoň.