Chystají společnou kontrolu na vytipovaných železničních přejezdech, a to především bez závor, kde dochází k nejčastějším prohřeškům a střetům s vlaky.
Podle vrchního inspektora Regionálního inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy v Ústí nad Labem Miroslava Mareše v letošním roce drážní inspekce šetřila jeden střet osobního automobilu s nákladním vlakem, a to na přejezdu bez závor ve Stadicích.

V prvním lednovém týdnu letošního roku řidič osobního vozu vjel na nechráněný přejezd v době, kdy tudy projížděl nákladní vlak. Řidič byl údajně oslněn sluncem. Při střetu naštěstí lokomotiva automobil odhodila z přejezdu mimo kolejiště a řidič vyvázl z nehody bez zranění. V loňském roce drážní inspekce na Ústecku šetřila pouze dva střety na přejezdech a to na jednom a tom samém přejezdu. Šlo o železniční přejezd u Olšinek, který je osazen pouze světelnou signalizací. „V obou případech řidiči vjeli na přejezd v době, kdy svítila výstražná světla.

Za posledních pět let šlo o nejpříznivější bilanci nehodových událostí v okrese. Podle mluvčího Drážní inspekce Zdeňka Neusara následkem nezodpovědného chování řidičů jen v loňském roce při 290 nehodách na železničních přejezdech zahynulo 42 lidí a dalších 149 bylo zraněno. To je také důvod, proč policisté a drážní inspekce plánuje razantnější kroky proti pirátům silnic.

Policisté nyní vytipovávají přejezdy, kde nejčastěji motoristé porušují pravidla, a přejezdy budou monitorovat. Neukázněným řidičům pak hrozí vedle tučných pokut i ztráty bodů.

Podle ústeckého dopravního psychologa Jiřího Seidlice jsou nechráněné přejezdy velkým lákaldem řidičů, kteří neradi čekají, až vlak projede a v místech, kde nejsou závory se snaží ještě před přijíždějícím vlakem přejezd projet. „Jde ale o nebezpečný manévr, který při špatném odhadu řidiče končí většinou tragicky. Většinou mladí nezkušení řidiči věří silnému stroji, ve kterém se cítí v bezpečí a neohrožení a často pak hazardují se svým životem,“ vysvětlil psycholog Seidlic.