Největší problém se sezením je u většiny sedaček, které jsou umístěny za sebou a také u míst kolem dveří. Zde je prostor pro sedícího člověka nejmenší a hlavně vysokým cestujícím dělá problémy. Na některých místech v trolejbuse je pouhých 62 cm místa k sezení i na nohy. Jak jsme se ale přesvědčili, 185 cm vysoký člověk potřebuje k tomu, aby se mezi dvě sedačky vešel, asi 75 cm místa. „Když si chci sednout, tak musím dát nohy do uličky. Proto při cestě plným trolejbusem radši stojím,“ řekl cestující Zdeněk Šimek.

„Sezení není jen nepohodlné, ale nohy se tam prostě nevejdou, pokud je nedám šikmo. Ale to zase nesmí nikdo sedět na vedlejší sedačce,“ říká v chatové diskusi cestující pod přezdívkou Jiří22. Sezení dvou osob na sedadlech umístěných naproti sobě je i pro lidi normální výšky obtížné, takže se často stává, že i v přeplněném trolejbuse při dopravní špičce je několik sedadel prázdných a cestující musejí zbytečně stát a mačkat se.

Nemožnost se všude pohodlně usadit je u běžně vysokých cestujících i v některých starších typech trolejbusů i autobusů. Ve značně starých trolejbusech s koženkovými sedadly typu 15Tr lidé nedostatek prostoru k sezení nemusí řešit. Zdá se, že výrobce Škoda s každým novým typem místo ubírá jakoby předpokládal, že obyvatelstvo zakrňuje.

„Tak sem se také projel novou 25Tr (605) a musím souhlasit, že toho místa je při sezení opravdu málo. Já měřím 194 cm, takže je to pro mě opravdu citelný rozdíl než v 22Tr, kam jsem se celkem vešel,“ říká v internetové diskusi uživatel s nickem Peťan. Vedoucí dopravy ústeckého Dopravního podniku František Ryšlavý věc bagatelizuje. „Tento problém jsme nikdy neřešili a zdá se mi scestný,“ řekl. O jeho nesrozumění s danou situací více napoví jeho výška. František Ryšlavý totiž měří přibližně 170 cm a díky tomu se jej tento nezanedbatelný problém mnoha Ústečanů příliš netýká.

Podle některých cestujících měl hrát prostor pro pohodlné sezení nezanedbatelnou roli ve výběrovém řízení, které nákupu nových trolejbusů předcházelo. „Při výběru se k tomu rozhodně přihlížet mělo, prostor je hrozně stísněný a sezení v něm je utrpení,“ řekl cestující Jiří Čížek. Podobný názor má i studentka Lucie Brynychová.

„Zvolené trolejbusy jsou tak vyrobeny a velikost prostoru na nohy při sezení nehrála ve výběrovém řízení roli,“ řekl jeden z členů výběrové komise trolejbusů Ryšlavý. V něm se rozhodovalo mezi přihlášenými polskými vozy Solaris a nakonec vybranými trolejbusy Škoda. Z projektové dokumentace a materiálů poskytnutých zástupcem společnosti Solaris Czech Jaromírem Ručkou je zřejmé, že v trolejbusech, které nakonec v Ústí nad Labem nebyly vybrány, problém s malým prostorem k sezení není. Umístění sedaček je kombinováno s cílem se tomuto problému přímo vyhnout.

„Vybrat nejvhodnější dopravní prostředek je při dnešní technické vyspělosti všech vozidel těžké. Trolejbusy Solaris i Škoda jsou uvnitř přibližně stejně velké. Ve Škodovkách je ale větší počet sedaček,“ tvrdil mluvčí DP Milan Knotek a dodal, že o stížnostech na malý prostor k sezení také ještě neslyšel. V projektové dokumentaci vozů Solaris je přitom počet sedaček značně variabilní podle vybavení vozu, ale nikdy jich není méně než v současných ústeckých vozech Škoda. Ty mají čtyřicet míst k sezení.

Hlasujte v anketě vpravo!