Iniciátorem prvotní myšlenky připomenout Ústečanům, že v Ústí nad Labem kdysi jezdily tramvaje, je Karel Punčochář. „Oslovil jsem tehdy pana Řeřichu, kterého jsem později přesvědčil. Návrh projednalo vedení města a usneslo se, že jde o rozumnou věc,“ řekl Karel Punčochář.
On sám uvažoval, že jako připomínku největší tragédie, při které v červenci roku 1947 zahynula třicítka Ústečanů i přespolních, by bylo vhodné upravit zastávku Bukov ve směru z centra. „Třeba střecha by se dala upravit do tvaru tramvaje, uvnitř by mohla být nějaká výstava materiálů či fotek z té doby,“ nastínil Karel Punčochář.
Současný průběh jednání nabral ale jiný směr. Podle náměstka primátora Jana Řeřichy se nyní uvažuje o malém pomníčku na pískovcových kvádrech. „Byl by na Bukově, v místech nehody. Jde o sjezd ulic Masarykova a Všebořická,“ konkretizoval Jan Řeřicha. Definitivní slovo ale padne v polovině května.
Náklady na realizaci by neměly přesáhnout 200 tisíc korun, v současnosti ale ani to není konečné číslo. „Počítáme s tím, že pískovcové kvádry dostaneme darem,“ dodal Řeřicha. Každopádně pomník s pamětní deskou bude v den šedesátého výročí odhalen.
Potvrdil to také primátor města Jan Kubata. „Jsem optimista. Činíme kroky, aby deska se jmény všech obětí mohla být odhalena při slavnostním ceremoniálu už letos 13. července,“ uvedl primátor. Podle něj by bylo důstojné zesnulé při tragédii každoročně připomínat.
V České republice jde o největší neštěstí v historii městské dopravy. Následují dvě pražské nehody. První se odehrála v Praze na Špejcharu v únoru 1982, při níž ve vykolejené a převrácené tramvaji zahynulo šest lidí a dalších dvacet bylo zraněno.
Při vykolejení tramvaje v březnu 2005 na Karlově náměstí zahynuli dva lidé a další byli zraněni. Zadní vůz soupravy linky 22 vykolejil a vjel do cestujících čekajících na protilehlé zastávce.
Letos v březnu byla z liberecké tramvajové vozovny navíc přepravena tramvaj T2. Nyní je v předlických garážích a čeká na celkovou generální rekonstrukci. „Hodláme ji zrenovovat do stavu, ve kterém v Ústí nad Labem jezdila,“ vysvětlil záměr dopravní ředitel Dopravního podniku František Ryšlavý.
Pak by měla být zhruba do dvou let postavena na čestné místo a připomínat tramvajový provoz v Ústí, který byl ve své době druhý největší hned za Prahou. Hovoří se o prostoru vedle divadla.
Hlasujte v anketě níže!