Ten totiž v polovině března loňského roku zahájil pro rekvalifikanty a uchazeče o zaměstnání z úřadu práce kurzy speciální autoškoly. Ústecký dopravní podnik si tak vychovává své vlastní řidiče autobusů a trolejbusů.

Budoucí řidiče městské hromadné dopravy školí dva učitelé – instruktoři, ředitel dopravy František Ryšlavý a Bohuslav Bašus. Zatímco zájemce o řízení autobusu čeká běžný kurz jako v jakékoliv autoškole, na řízení trolejbusu jsou lekce odlišné.

„Je to i tím, že řidič trolejbusu má dvě cesty, jezdí po pozemní komunikaci a po trakčním trolejbusovém vedení. Musí proto při řízení sledovat obě cesty, což je mnohem složitější,“ vysvětlil Ryšlavý s tím, že v Ústí nad Labem je trolejbusová síť dlouhá asi 40 kilometrů a každý začínající řidič po dobu výcviku musí projet každý metr z uvedené trasy. „Nejvíce pochopitelně dbáme na to, aby se řidiči naučili vjíždět na zastávky co nejblíže k chodníkům a usnadnili tak cestujícím nastupování a vystupování,“ řekl šéf dopravy, který je zároveň i instruktorem.

Podle asistenta výkonného ředitele DP Jana Relliga čekalo řidiče minimálně 25 hodin jízd.

„Tento počet jsme ale zvýšili na 50 hodin v kurzu. Řidiči se učí hlavně najíždět do zastávek, najíždět do oblouků a především brzdit. Musí si totiž uvědomit, že vozí lidi, proto nemůžou jen tak šlapat bez rozmyšlení na brzdu.

Navíc trolejbus, zvláště kloubový, je kolos, který hned tak nezastaví. Zvládnout vozidlo za všech okolností je umění,“ řekl Rellig.

Pěti kurzy podnikové autoškoly prošlo od loňského března už 32 budoucích řidičů, z nichž tři byly ženy. Dvě po zdárném složení zkoušek usedly za volant autobusů a jedna řídí trolejbus.

V současné době pracuje u ústeckého DP 260 řidičů, 130 z nich řídí autobusy. Do optimálního stavu zbývá přijmout ještě asi dvacet řidičů.

„Po rozšíření trolejbusové trati na Střekov budeme potřebovat o patnáct řidičů trolejbusů více. Na Střekově totiž pak bude zrušena autobusová doprava,“ řekl šéf dopravy František Ryšlavý.