„Letos těchto autobusů získáme pro Ústecký kraj dvanáct, v příštím roce pak třicet devět,“ uvedl ředitel společnosti ČSAD Slaný Karel Vodička.
Autobusy nakupuje společnost Icom Transport, která sdružuje několik dopravců v celé zemi. Ta hodlá razantě v následujících letech obnovit svůj vozový park – nakupuje celkem 600 nových autobusů v celkové hodnotě 3,5 miliardy korun.
„Jezdíme třeba na Litoměřicku, jsou tam krásná historická města,“ vysvětluje Vodička jeden z důvodů, proč chce dopravce používat ty nejmodernější autobusy. Dopravní podnik Ústeckého kraje, s nímž se kraj loni rozešel ve zlém, přitom vlastnil jeden z nejmodernějších vozových parků v Evropě.
Současným autobusovým přepravcům pak hrozí vysoké pokuty, pokud na silnicích v regionu budou lidi vozit ve starých a nevyhovujících autobusech.
Ústecký hejtman Jiří Šulc říká, že kraj ve smlouvách o zajištění dopravní obslužnosti firmám přesně stanovil, jak mají jejich autobusy vypadat.
Nejdůležitějším kritériem je podle hejtmana stáří vozů. Ve smlouvách se dopravci zavázali, že do května 2008 nebude žádný z autobusů starší než 12 let a jejich průměrné stáří nepřesáhne deset let. Do konce května 2009 pak žádný autobus vozící lidi v Ústeckém kraji nebude v provozu déle než deset let a průměrné stáří vozů nepřekoná osm let. Hejtman dodal, že ve smlouvách jsou i další podmínky, jako že určitá část autobusů musí být nízkopodlažních, část autobusů, které jezdí na dálkových trasách, zase bude muset mít klimatizaci.
První pokuty už padly. Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a společnosti Severočeská dopravní a BusMat budou muset na pokutách zaplatit celkem 1,54 milionu korun.