Upozornil ale, že samotnou realizaci stavby obchvatu mohou ještě výrazně zkomplikovat vlastníci dotčených pozemků.

Odklonit rušnou dopravu vedoucí středem této ústecké části, navíc po úzké a nepřehledné komunikaci, Strážky potřebují. Doslova akutní se tato potřeba stala po otevření dálničního úseku mezi Řehlovicemi a hranicí s Německem. Přibylo zde hlavně těžkých nákladních aut. Dopravní situace ve Strážkách je čím dál horší. Dílčí opatření, snížená rychlost, nepomohlo.

Před půldruhým rokem ústečtí zastupitelé schválili v rámci změny územního plánu pro tuto lokalitu trasu obchvatu. A na základě toho se rozhořel ve Strážkách velký spor, část obyvatel tomu tleskala, druhá ale protestovala.

Odpůrci zvolené trasy nesouhlasí s tím, že nová rušná silnice má vést těsně kolem jejich domů a v některých případech i přes jejich pozemky. Navíc jí padne za oběť velká část místního lesa. Petici v tomto duchu podepsalo 51 lidí.

„Na naše pozemky stavbaře nepustíme. Existují jiné varianty, které nikoho nepoškodí, i když možná budou o něco dražší. Ale kvůli tomu si přece nenecháme znehodnotit náš majetek,“ vzkázali již dříve investorovi, Ústeckému kraji. Dokonce založili občanské sdružení Strážky, jehož zástupci o věci vyjednávají s úřady.

Důvod ke spokojenosti ale zatím nemá ani druhá strana. Osmdesát místních obyvatel v červenci pohrozilo kraji, že pokud nebude pokračovat v přípravách na stavbu obchvatu, přikročí k občanské neposlušnosti. Podle Vlastimila Križana, jednoho z nich, byli odhodláni začít s blokádou stávající komunikace ve Strážkách.

Nakonec ji nezahájili, protože kraj je promptně ujistil, že se stavbou dál počítá. Zda ji bude financovat sám, nebo požádá o evropskou dotaci, to podle Vonky ještě definitivně rozhodnuto nebylo.