„Vyžádaly si to obrovský nárůst cen energií a nepříznivé daňové změny,“ řekl včera náměstek primátora Jan Řeřicha (ODS).

Změnu nepocítí jen důchodci starší 70 let a tělesně postižení, i nadále budou jezdit zdarma. Rodiče s dětmi stejně jako dosud pojedou za polovinu.

Všichni ostatní si připlatí. Půlhodinová přestupní jízdenka napříště bude stát 15 (dnes 14), hodinová 19 (18) a celodenní 65 (60) korun. Občanský třicetidenní časový kupón podraží na 410 (dnes 380), čtvrtletní na 1 060 (980), pololetní na 1 985 (1 840) a roční na 3 710 (3 440) korun. Studentský měsíční se zvýší o 15 a čtvrtletní o 35 korun.

V porovnání s ostatními městy, která také zdražují jízdné, je Ústí podle Řeřichy v dolní hranici. Praha například zvyšuje ceny o 25 procent, Hradec Králové o 15, Liberec o 37 u jednotlivých a o 16 procent u časových jízdenek.

„Dobře víme, že úprava tarifu MHD je velice nepopulárním opatřením. Když se však podíváme na vývoj cen ropy a elektřiny a připočítáme k tomu vyšší daň z přidané hodnoty, tak nám vychází tak strmý růst nákladů v městské hromadné dopravě, že jej není možné regulovat jen vnitřními opatřeními uvnitř firmy. I ta ale samozřejmě budou přijata,“ ujistil Řeřicha.

Dopravní podnik města podle mluvčího Milana Knotka zaplatí v příštím roce za energie o 11,4 milionu korun víc než letos. „Náklady na nákup nafty vzrostou o 5,7 milionu korun. Výpadek tržeb z titulu změny DPH z 5 na 9 procent by v případě, že by nedošlo k úpravě cen jízdného, znamenal pro dopravní podnik další ztrátu 5,3 milionu korun,“ dodal s tím, že další velkou částku bude muset vynaložit na nárůst mezd.

V současnosti ještě probíhá kolektivní vyjednávání, odboráři požadují přidat o 21 procent. „To je úplně mimo realitu. I pětiprocentní zvýšení platů by znamenalo 6,2 milionu plus 2,2 za sociální a zdravotní pojištění,“ řekl náměstek primátora Libor Turek (ODS). Na druhé straně si je město vědomo, že řidiči jsou nedostatkovým zbožím.

Radní města se usnesli, že vedle zvýšení cen jízdného je nutné, aby dopravní podnik začal rychle hledat úspory ve vlastních řadách.

„Rada uložila představenstvu okamžitě zahájit restrukturalizaci společnosti za účelem zefektivnění činnosti firmy. Turek nevyloučil ani personální změny.

Proti zdražení MHD se už ostře ozvali Přátelé přírody. Varují, že to přiměje další Ústečany přesedlat z autobusů a trolejbusů do aut.

Rozlobilo to i komunisty v městském zastupitelstvu. „Letos v únoru, kdy vládnoucí koalice ODS a ČSSD přišla s razantním zvýšením jízdného, občany ujišťovala, že je to na delší dobu.

Je to od nich nezodpovědné, zvláště od sociálních demokratů, kteří měli ve svém volebním programu dokonce bezplatné cestování pro některé skupiny obyvatel,“ uvedl Jaroslav Kubín.

Sociální demokraté mají v představenstvu dopravního podniku náměstka primátora Arno Fišeru, v jedenáctičlenné radě pak celkem 3 členy. „Ani jeden z nás ruku pro zvýšení jízdného nezvedl,“ odmítl kritiku Fišera.

Jak se měnilo základní občanské jízdné v Ústí od roku 1989 (tehdy stálo 1 korunu)

od 1.1.1991 – 2 koruny

od 1.7.1992 – 3 koruny

od 1.1.1994 – 4 koruny jedno pásmo, 6 korun dvě pásma

od 1.7.1995 – 5 korun, zrušení pásem

od 1.4.1997 – 7 korun

od 1.4.1998 – 8 korun (20 minut)

od 1.7.1999 – 9 korun

od 1.7.2001 – 10 korun

od 1.2.2007 – 14 korun (30 minut)

od 1.2.2008 – 15 korun

Nové ceny jízdenek a předplatních kuponů naleznete v příloze tohoto článku ZDE (stačí kliknout na tuto větu). Příloha je ve formátu .htm, k jejímu zobrazení postačuje jakýkoliv internetový prohlížeč.