Mezinárodní linky nelze ze zákona dotovat ani po našem území. Jakýkoliv dopravce může požádat o licenci a po jejím vydání začít linku provozovat, avšak nemůže mu být kryta ztráta.

Přímá cesta z Ústí do Drážďan po D8 by byla rychlá. Šéf Střediska správy údržby dálnice Petr Zajíc uvedl, že 70kilometrovou vzdálenost by cestující busem mohli zvládnout asi za čtyřicet minut.

Vedoucí oddělení dopravní obslužnosti Ústeckého kraje Jakub Jeřábek včera řekl, že mimo dálnici existuje možnost, jak lidé z Ústecka mohou autobusem cestovat do Drážďan. „Využívat totiž mohou klasický autobusový spoj z Ústí nad Labem, který jezdí do Petrovic, tam pak lidé na točně přestupují do německých autobusů,“ řekl Jeřábek.To ale příliš pohodlné není. Podle pracovníků Informačního střediska města Ústí nad Labem mohou zájemci třikrát denně využívat i přeshraniční cestování od německého regionálního dopravce, který pravidelně vozí cestující na trase Teplice na Altenberg přes Dippoldiswalde až do Drážďan. Ani toto spojení ovšem nevyniká rychlostí.

Ústečan Pavel Kádler uvedl, že by autobusovou dopravou jezdil jen v případě, že by šlo o mezinárodní přímé spojení bez přestupů. „Komfort cestování se zvyšuje a v dnešní době by podobné jízdy měly být naprostou samozřejmostí. Zvláště poté, co se odbouraly kontroly na hranicích. Doprava by se tím zrychlila a přilákalo by to i více cestujících,“ domnívá se Ústečan Kádler.

Jeřábek uvedl, že změny k lepšímu by mohly nastat v případě schválení nového zákona o veřejné dopravě, který by umožňoval dotovat i mezinárodní linky. „Na možnosti lepšího propojení v Petrovicích jsme dokonce spolupracovali s drážďanskou technickou univerzitou, kdy jeden její student vypracoval diplomovou práci a kraj mu k tomu poskytl data,“ uvedl Jeřábek.

Širší možnosti než autobus v současnosti nabízí vlak. V příhraničí lze cestovat i na speciální jízdenku regionet Elbe/Labe. Ta kromě vlaku platí například i na městskou dopravu v Drážďanech či Děčíně.

Železničáři nyní očekávají výrazné zrychlení odbavení na hranicích. Podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly současný jízdní řád, který platí od 9. prosince, na řadě míst s pohraničními kontrolami už ani nepočítá. „Rádi bychom se dohodli na zrušení zastavování dálkových vlaků i v Bad Schandau v Německu, v Horním Dvořišti nebo v rakouském Hohenau, které je kousek od Břeclavi. Nejdále je dohoda s rakouskými kolegy a od příštího jízdního řádu by dálkové vlaky mohly Hohenau projíždět,“ podotkl Kubala.

V rámci železniční dopravy nepadají jen hranice administrativní, ale postupně i „technické“ a na řadě míst už nemusí vlaky na hranicích měnit ani lokomotivy.

„Naše lokomotivy vozí vlaky EuroCity až do Drážďan a Berlína, naopak k nám začaly jezdit na třech párech rychlíků mezi Vídní a Brnem nejmodernější evropské lokomotivy Taurus, které táhnou i dálkové vlaky od Lince až do Českých Budějovic,“ uvedl Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.