V plném produu je stavba dvou dálničních mostů Oparno a Dobkovičky. „V Řehlovicích nyní probíhají archeologické průzkumy. Objevily se zde nálezy z Doby kamenné a bronzové,“ řekl Deníku vedoucí technické a dozorčí správy dálnice D8 Pavel Lány. Doplňkové průzkumy však podle něj stavbu nezbrzdí.

V nejbližších dnech se zahájí také stavba tunelu Prackovice. Kvůli sdružení Děti Země se vše pozdrželo. Před časem totiž ekologičtí aktivisté napadli stavebnímu povolení na výstavbu právě tohoto tunelu.

„Rozhodnutí nabude právní moci 8. února. Zatím probíhají veškeré přípravné práce,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.
Poté už stavbě tunelu nebude nic bránit. V září či říjnu začne výstavba mostu Vchynice. Ještě letos počítá ŘSD se zahájením stavebních prací na mostě Radejčín.

Děti Země však mohou výstavbu poslední úsek dálnice D8 znovu zabrzdit. Hrozí znovu žalobami. „Uvažujeme o žalobě na pět stavebních povolení, které byly vydány na most Oparno, Dobkovičky a tunel Prackovice,“ řekl Miroslav Patrik z Dětí Země.

Podle Martiny Vápeníkové je však ŘSD připraveno se s těmito komplikacemi vypořádat. „Zprovoznění dálnice v roce 2010 by tak nemělo být ohroženo,“ uvedla Vápeníková.

Průběh stavbu posledního úseku může také zkomplikovat rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Podle mluvčí Sylvy Dostálové se v nejbližších dnech rozhodne o stížnosti, kterou před dvěma roky podalo sdružení Děti Země kvůli zvlášť chráněným živočichům v Chráněné oblasti České středohoří.

Naopak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) další komplikace nepřipustil.Zamítl totiž stížnost Transparency International, jejímž posláním je snižovat míru korupce. Tato organizace si před časem stěžovala na skutečnost, že při výběrovém řízení na zhotovitele posledního úseku dálnice D8 diskriminovalo ŘSD menší firmy. „Přezkoumali jsme to a vše je v pořádku,“ řekl mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda.

Poslední úsek dálnice D8, 16,4 kilometru dlouhý úsek přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří, se začal na počátku listopadu oficiálně stavět. Dokončen by měl být v roce 2010. Původní plány na dokončení přitom počítaly s lety 1996 až 2000.

Neustálé oddalování stavby navíc dálnici několikanásobně prodražilo. Stavba poslední části vyjde na zhruba deset miliard korun. V roce 1998 byla přitom cena úseku odhadována na 5,6 miliard korun. Během let, kdy stavbu svými protesty blokovala ekologická sdružení a organizace, se její cena téměř zdvojnásobila.