Plánovaný projekt se týká zhruba třiceti měst a obcí, které by měla do budoucna lodní osobní doprava propojit s městy Drážďany a Praha. Zatím ale starostové hledají způsoby jejího financování a následného provozu.

Ze zatím plánovaných patnácti přístavišť jsou totiž k okamžitému provozování připravena pouze přístaviště ve Velkých Žernosekách, Píšťanech, Litoměřicích, Roudnici nad Labem a malá v Zálezlech, Nučnicích, Lounkách a Vědomicích.

„Město Štětí má o výstavbu přístaviště zájem, stejně tak ve Vědomicích – Pod Lipou, kde mají vybudováno jen zázemí. V Lovosicích výstavbu přístaviště připravují,“ říká Jindřich Zídek, ředitel Povodí Labe.

Nejhorší situace je zatím v Ústí nad Labem. V místech pod jezem je totiž jen přistávací můstek. V ústeckém Vaňově zatím žádný oficiální přístav není a o jeho stavbě v Brné se pouze uvažuje.

Situace by se ale mohla časem změnit. V plánech krajského města je totiž postavit pod výletním zámečkem Větruše lodní přístav. Mluví se také o stavbě přístaviště a kempu ve Velkém Březně.

Přístaviště zatím postrádají i v Zálezlech. „Máme zde přístav pouze pro sportovní lodě, ale časem ho chceme rozšířit i pro malé turistické lodě,“ řekl starosta obce Zálezly Miroslav Suchý. Na stavbu bude možné podle něj využít dotace. „Lodní osobní dopravy bude přínosem a lidé budou moc využít i zdejších cyklostezek,“ dodal Suchý. V příštím roce se počítá také se zprovozněním přívozu Sebuzín – Zálezly.

Příznivcem osobní lodní dopravy na Labi je i náměstek hejtmana Radek Vonka (ODS). „Všechno je však o splavnosti Labe. Zatím můžeme pouze závidět Němcům, kteří na řece plují s velkými parníky,“ řekl. Kraj se bude podle Vonky na rozvoji lodní dopravy v budoucnu podílet. „Buď ročními dotacemi nebo reklamou.“

Starosty včera zajímala také otázka financování lodní osobní dopravy. Už proto, že pozemní část přístaviště musí zabezpečit příslušná místní samospráva. Sem patří vybudování šaten, sprch a WC pro turisty, čistírny odpadních vod nebo tankovací stanice a technické zázemí pro lodě.

„Cena pozemní části přístaviště je odhadována na deset až třicet milionů korun. Je tu ovšem prostor pro získání dotací z ministerstva pro místní rozvoj. Možnosti tu jsou,“ naznačil ředitel Povodí Labe Jindřich Zídek.

Při zlepšení plavebních podmínek na Labi by mohly v budoucnu osobní lodě plout až do Drážďan.

Zástupci užšího okruhu obcí, které by chtěly do projektu vstoupit, se opět setkají, a to v úterý 12. února v Litoměřicích.

Na příspěvku spolupracoval Radek Nohl.