Ústí nad Labem - Do všech výběrových řízení se přihlásí také monopolní dopravce, České dráhy (ČD), který říká: „Z konkurence máme samozřejmě zdravý strach.“

Podle hejtmana Ústeckého kraje Jiřího Šulce (ODS) je potřeba takové koncesní řízení vyhlásit. „Nejsme spokojeni s Českými drahami. Vlaky jezdí i podle nových jízdních řádů pozdě. Stroje jsou staré. A s čistotouu na nádražích a ve vlacích se každý potýká snad už čtyřicet let,“ řekl Jiří Šulc.

Petr Hinterholzinger z Českých drah sdělil, že dlouhodobé smlouvy budou znamenat zkvalitnění vozového parku ČD. „Žádný dopravce nebude investovat miliony korun do nových souprav, když má smlouvu na jeden dva roky.“ Hinterholzinger dodal, že nová koncepce kraje se zakládá na zkušenostech odborníků a v České republice je zatím ojedinělá. V žádném z krajů totiž vlakový dopravce tak dlouhou smlouvu zatím nemá.

Kvůli evropským zákonům se nový vlakový dopravce bude vybírat měsíce nebo až dva roky. Pro oblast Litoměřicko – Lounsko se koncesní řízení vyhlásí už letos na jaře. Vítěz zde vyjede s platností nových jízdních řádů na přelomu roku 2009/2010. Na železniční regionální síť chce hejtmanství přilákat i vlakové dopravce ze zahraničí.

Výběrové řízení se bude letos vypisovat i pro oblast Šluknovsko a příměstskou dopravu Ústecko – Mostecko. Dle vývoje vypíše kraj koncesní řízení i na hlavní krajské železniční tepny z Ústí nad Labem do Chomutova nebo z Ústí do Lysé nad Labem.

Podobný systém hejtmanství zavedlo i v případě autobusových dopravců. Opozice však tuto změnu několikrát kritizovala. „Navíc v kraji chybí integrovaný dopravní systém, který v ostatních částech republiky už několik let funguje,“ sdělil Jaroslav Foldyna, krajský zastupitel za ČSSD. Podle vedení kraje však tato změna k integraci dopravy přispěje. Vedení kraje bude ještě o nové smlouvě na příští rok jednat s ČD. Chce do ni také začlenit i klauzuli o udělení pokut za zpoždění vlaků.