VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šulc: Emisní stropy si pohlídáme!

Ústí nad Labem - Kraj, který schválil dokument o snižování emisních limitů, poprvé mluví o svém postoji k záměru ČEZ postavit paroplynovou elektrárnu v Úžíně. Emisní limity překračovány nebudou, říká hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc (ODS).

29.3.2008 3
SDÍLEJ:

Jiří ŠulcFoto: archiv

Podle manažera ČEZ Vladimíra Hlavinky jedná energetický gigant se samosprávou kraje ohledně výstavby paroplynové elektrárny v Úžíně. O čem konkrétně krajská samospráva jedná s ČEZ?
S nikým s ČEZu jsem nejednal, a jak jsem se informoval u ředitelky krajského úřadu, ani nikdo z úředníků ohledně paroplynové elektrárny žádné jednání s ČEZem nevedl.

Jak se slučuje elektrárna ČEZ s emisními stropy v kraji a plánem vašeho úřadu o snižování emisí?
Pokud výstavbu nové elektrárny nebude provázet odstavení některého stávajícího zdroje odpovídající velikosti, je uvedení do provozu této elektrárny ČEZ i jakékoli jiné v rozporu se schváleným Krajským programem o snižování emisí a kraj v této záležitosti pak nevydá kladné stanovisko.

Podle ministra životního prostředí Martina Bursíka jsou už nyní emisní stropy v Ústeckém kraji překročeny o 25%.
Podle posledních dat, která nám poskytuje ČHMÚ, byly emisní stropy v roce 2005 překročeny o zhruba 3 procenta.

Nyní už o 25%.
Pokud už má ministr Bursík nějaké novější informace než my, naprosto nechápu, proč nezakročí. Pokud mohl na ochranu tetřívků zastavit výstavbu větrníků v Krušných horách u Petrovic, proč na záchranu již tak dost zkoušeného zdraví obyvatel Ústeckého kraje nezakročí také?

Jeho se zeptáme. Ale co dělá kraj. Bude tlačit na velké znečišťovatele, aby uzavřeli nebo zmodernizovali provozy, které nejvíce znečišťují?
Kraj samozřejmě na největší znečišťovatele tlačí. Zařízení, která se podílejí na znečišťování ovzduší větší měrou, mají vydaná integrovaná povolení, ve kterých jsou stanoveny závazné podmínky provozu, jednou z nich je například podmínka použití nejlepších dostupných technologií.

Budete nějak ovlivňovat vydání emisních povolenek pro ČEZ?
Povolenky vydává Ministerstvo životního prostředí. Krajský úřad nemá při přidělování povolenek žádné kompetence.

ČEZ má platné stavební povolení z roku 1996. Vztahuje se proces integrovaného povolení i na stavby, které mají povolení z doby před vstoupením v platnost zákona o integrovaném povolení?
Podle zákona o integrované prevenci z roku 2002 provozovatel zařízení, které neuvedl do provozu do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, má podat do tří měsíců ode dne nabytí účinnosti zákona, tedy do 31. 3. 2003, úřadu žádost o vydání integrovaného povolení.

Podal ji ČEZ?
Do dnešního dne taková žádost však nebyla podána.

Musí jí ČEZ podat?
Ano, nejpozději před kolaudací.

Jenže, když bude v Úžíně stát elektrárna za 8 miliard před kolaudací, těžko ji nevydáte.
Můžeme ji nevydat v případě, že nebudou vyřešeny všechny podmínky pro ochranu životního prostředí. A musí splňovat emisní stropy.

Kraj tedy má nástroj k ovlivnění stavby elektrárny. Integrované povolení…
Kraj nemá nástroje k omezení stavebního rozhodnutí, ale elektrárnu samotnou ovlivnit může, a sice z hlediska životního prostředí. Jednak k ní bude vydávat integrované povolení (IPPC) a pokud by investor chtěl zvýšit výkon elektrárny, může kraj ještě požadovat posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Jaké je stanovisko kraje potažmo vaše osobní v kauze stavby elektrárny v Úžíně.
Vezmu to trochu zeširoka: jsem velmi rád, že se za posledních patnáct let podařilo velmi výrazně – konkrétně na desetinu – snížit emise polétavého prachu. Bohužel, co se týče emisí takzvaných NOXů, tedy oxidů dusíku, jejich emise v Ústeckém kraji se snižovat téměř nedaří a stále tak několikanásobně převyšují celostátní průměr.

Oxidy dusíku padají na vrub zejména elektrárenským znečišťovatelům, nemýlím–li se…
Nemýlíte. .. mezi hlavní zdroje oxidů dusíku patří tepelné elektrárny; v našem kraji se většinou jedná o staré provozy ze sedmdesátých let. Pokud se mají emise NOxů snížit, je nezbytné tyto staré elektrárny nahradit moderními provozy s nejlepšími dostupnými technologiemi. I když i toto považuji jen za částečné řešení. Skutečným a zásadním řešením našeho problému bude až dostavba Temelína.

Ta je v rukou vlády, kterou sestavila ODS. Využijete svého vlivu v ODS k prosazení dostavby Temelína?
Ano, právě tímto rozhovorem jsem zahájil kampaň za dostavbu Temelína. Tam jsou připraveny pozemky, infrastruktura, prostě všechno na 4 bloky. Teď je jen půlka. Bavil jsem se o tom s lidmi v Černicích, Jiřetíně, Litvínově a dalších městech i se studenty našich středních škol. Zjistil jsem, že většina lidí je podobného názoru. Tedy že životnímu prostředí pod Krušnými horami pomůže jen dostavba moderní atomové elektrárny v Temelíně.

Takže na stanovisko kraje k plánu Czech Coal stavět uhelnou elektrárnu na Mostecku se ptát ani nemusím.
Ne. Pokud bude její výstavba v rozporu s programem snižování emisí, kraj souhlasit nebude.

Autor: Martina Seewaldová

29.3.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vánoční trhy v Drážďanech střeží němečtí policisté společně s českými. Ve společných hlídkách procházejí o víkendech přímo tržnici.
21

FOTO: Vánoční Drážďany chrání proti teroru policejní hlídky i betonové zátarasy

Ilustrační foto.
10

Ach ti čeští muži. Čtvrtina shání dárky na Štědrý den

FOTO: Tvořivé Ústí nabídlo v muzeu fortel i zajímavé příběhy

Ústí nad Labem - V sobotu patřila celá budova muzea lidem se šikovnýma rukama a trpělivostí pracovitého mravence. 

Druhou nejlepší baristkou v ČR je 16letá Nicola Carajiová z Mostu

Ústecký kraj /FOTO/ - Talentovaná studentka se dostala mezi kávovou elitu. Sní o vlastním podniku.

Systém dopraváku v Ústí selhal, cestujícím naúčtoval smsky za tisíce korun

Ústí n. L. – Nepříjemné chvilky zažili v sobotu někteří klienti Dopravního podniku v Ústí. Kvůli technickým problémům jim začaly chodit desítky nevyžádaných celodenní SMS jízdenky v řádech tisíců korun. Mobilní operátoři několika z nich dokonce zablokovali kvůli překročení měsíčního limitu telefony.

Cizinecká policie zadržela dva Íránce s padělanými pasy

Ústecko - Mezinárodní linkový autobus jedoucí z Prahy do Paříže kontrolovali na konci minulého týdne na dálnici D8 cizinečtí policisté.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT