Motejl proto tento týden odeslal ministrovi životního prostředí Martinu Bursíkovi (Strana zelených) dopis, ve kterém ho žádá o jasné vysvětlení.

„Pokud budou průtahy pokračovat, obrátí se ochránce zřejmě na vládu, aby ministru uložila urychlené vyřešení této záležitosti,“ podotkla jeho mluvčí Iva Hrazdílková.

Zároveň dodala, že Otakar Motejl kritizuje i skutečnost, že zrušení vlakové dopravy na takzvané Kozí dráze nepředcházela jakákoliv snaha zúčelnit její provoz. Zrušení objednávky osobní dopravy na trati musí podle ochránce lidských práv předcházet vyčerpání dostupných opatření, jak provoz zracionalizovat a udělat pro cestující atraktivním.

Vlaky na Kozí dráhu od 3. června nesmí. České dráhy trať uzavřely kvůli havarijnímu stavu. Nikoliv však kvůli výstavbě přivaděče dálnice D 8.

„Rozsáhlé opravy na trati jsou plánované už od roku 2006, kvůli nedostatku financí je ale Správa dopravní cesty přesunula,“ vysvětlil Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah. Doplnil, že trať se měla uzavřít už loni na podzim, ale protože kraj neobjednal dopravu pro letošní rok, nechala ji Správa do konce roku v provozu.

„Už poslední jízda, která se uskutečnila 31. května, měla ale namále, Správa navrhovala vlaky nahradit autobusy. Kvůli lidem od toho nakonec ustoupila a trať zavřela až poté,“ poznamenal Šťáhlavský.

Roční náklady na běžnou údržbu, jež obnáší prořezávání zeleně, odklízení sněhu, pochůzky, kontroly po trati a drobné opravy, vyjde Správu ročně na šest a půl milionu korun. Oprava současného havarijního stavu není vyčíslena, ale podle odborníků se vyšplhá ke dvěma milionům korun.

„Majitel tratě Správa železniční dopravní cesty musí rozhodnout, zda bude investovat tak velké sumy do její opravy, pokud by byla využívána jen několikrát do roka,“ řekl mluvčí Šťáhlavský. Doplnil, že občanská sdružení či obce mají možnost pokusit se trať od státu koupit a provozovat samy, a to včetně potřebné údržby. „Musí ale počítat se statisícovými, možná milionovými částkami, které provoz ročně spotřebuje,“ dodal mluvčí.

Výluka na trati potrvá přes celé prázdniny. První vlak, který si objednal soukromý subjekt, nikoliv však obce či občanská sdružení, by na ni měl vyjet 30. srpna.

Telnický starosta Jaroslav Doubrava (KSČM), který je hlavním aktérem jízd, jež se měly na Kozí dráze o prázdninách ve víkendovém provozu uskutečnit, se o dlouhodobých problémech na trati dozvěděl také.

„Pokud je to pravda a nemám důvod nevěřit, rád se Českým drahám omluvím,“ řekl.

Dodal ale, že stejně v něm pocit hořkosti zůstal, protože smlouva o prázdninovém provozu na trati byla před podpisem. Zaplatily by jej obce, jež kolem trati leží.


RADEK NOHL
ALICE KLAUBENSCHALKOVÁ