Pokud peníze uvolní i krajští zastupitelé, tak hejtmanství v letošním roce dá za vlakovou dopravu 410 milionů korun. Společně s autobusy se náklady vyšplhají na zhruba 765 milionů korun.

České dráhy požádaly kraj o navýšení původní částky letos v červnu. Důvodů bylo podle mluvčího kraje Františka Janačíka hned několik.

„Nejednalo se pouze o letošní nárůst cen transakční energie o sedmnáct procent a motorové nafty o třináct procent, ale i o investice do zlepšení kvality vozové parku,“ podotkl Janačík. České dráhy nasadily letos v Ústeckém kraji moderní vůz City Elefant na trase z Ústí nad Labem do Prahy.

V regionu jezdí také pět vlaků Regionova. Další s největší pravděpodobností nasadí při změně jízdního řádu v prosinci. Dvě Regionovy zajišťují železniční dopravu na Lounsku, další dvě na Děčínsku. Tam vypomáhá i poslední souprava, která však na konci roku bude zřejmě přesunuta s novým šestým vozem na trati z Litvínova do Teplic a mezi Jirkovem a Kadaní.

Ústecký kraj chce proti Českým drahám přitvrdit. Usiluje o to, aby nová smlouva obsahovala podmínky, které hejtmanství umožní dopravce pokutovat například za zpoždění, nebo starý vozový park. Podle Janačíka jednání probíhají už od března.

Hejtmanství poté bude moci udělovat sankce jako autobusovým dopravním podnikům. Těm uložil už bezmála tři a půl milionu korun. Nejčastěji jsou pokuty udělovány za staré autobusy. Dopravní podniky se však brání tím, že na nové vozy musí čekat i půl roku.

Sankci se nevyhnul žádný z dopravců. „Každý musí mít ve svém vozovém parku deset procent autobusů nízkopodlažních,“ uvedla před časem jednu z mnoha podmínek mluvčí kraje Veronika Kindlová.

Tomáš Roubiček, generální ředitel ČSAD Semily, které dostalo první pokutu až letos v červenci řekl, že pravidla kraje jsou náročná.

Kvůli dražší naftě krajští radní na počátku srpna schválili také navýšení prokazatelné ztráty autobusovým dopravcům. A to celkem o 4,056 milionu korun.

Někteří přepravci před časem hrozili, že když kompenzaci od hejtmanství nezískají, budou muset zvýšit ceny jízdného. Roubiček uvedl, že by to mohlo být na dálkových spojích i o patnáct procent, což představuje zdražení v řádu desítek korun.

Ústecký kraj po schválení dotací zastupiteli uvolní v letošním roce na autobusovou dopravu téměř 340 milionů korun, což je o 40 milionů korun více nežli vloni.