České Radiokomunikace totiž potvrdily, že spustí všechny tři multiplexy.

S připravovaným přechodem na digitální signál čekají změny také regionální televize. Dosavadní programová nabídka se pro lidi v celých severních Čechách výrazně navýší.

Marie Fianová z tiskového oddělení Českých radiokomunikací sdělila, že v současné době vysílá z Bukové hory dočasný multiplex A. Ten se však po obchodu České televize změní na komerční multiplex 2. „Přesun by se měl uskutečnit do konce října,“ řekla Fianová.

Multiplex představuje vysílání dat jednotlivých televizních a rozhlasových stanic, které je upraveno tak, aby je bylo možné vysílat na jediné frekvenci.

Multiplex 1 je provozován Českou televizí a obsahuje programy ČT1, ČT2, ČT4 Sport, ČT24 a sedm okruhů Českého rozhlasu.

Zatímco Multiplex 2 provozují České Radiokomunikace a jeho základním programem je TV Nova. K ní přibudou ještě tři komerční stanice. Zatím ale není upřesněno, o které se bude jednat.

Multiplex 3 je provozován společností Czech Digital Group a v současné době obsahuje TV Prima, hudební kanál Óčko, Public TV a TV Noe.

Podle Českých Radiokomunikací se analogové vysílání z Bukové hory definitivně ukončí za dva roky. „Vysílání na celém území republiky pak skončí do konce roku 2011 - s výjimkou Zlína a Jeseníka, kde půjde o červen 2012,“ uvedly České Radiokomunikace ve zprávě pro Deník.

Přechod na digitální vysílání přinese změny i pro regionální televize. Lyra se od 1. září společně s dalšími šesti televizemi v republice spojí do programové sítě a začnou používat nové označení R1. Vedení televize předpokládá, že na digitální vysílání přejde zřejmě v listopadu.

Ředitelka R1Lyra Jana Víchová řekla, že se chtějí odlišit od velkých televizí a zaměří se na aktuální dění v regionu.

„Od září představíme nové logo, znělku a kompletní televizní grafiku,“ dodala Víchová. Televizy R1Lyra počítá s tím, že po přechodu na digitální signál se zhruba třicetkrát zvýší její pokrytí. Diváci ji budou moci naladit na téměř celém území Ústeckého kraje a části kraje Libereckého.

Nutnost zakoupit ke starým (analogovým) televizím set top box přinesla obchodníkům boom a kabelová televize UPC získala řadu zákazníků. Oproti roku 2005 vzrostl počet zákazníků společnosti téměř o 3 %.

Podle Františka Maliny ze společnosti UPC, která na severu Čech převzala společnost Karneval, má v kraji již plně digitální kabelovou televizi 59, 1 % zákazníků a v samotném Ústí nad Labem se jedná o více než 15 000 domácností, z toho digitálních je 63 %. Přechod z analogového na digitální vysílání na severu Čech zvýšil i počet připojení domácností.

„Digitální kabelová televize je ve srovnání s ostatními možnostmi příjmu vysílání nejjednodušší. To se projevilo také v nárůstu počtu připojení domácností na kabelovou televizi,“ uvedl František Malina.

sestavili: FRANTIŠEK ROČEK & RADEK NOHL