Starostové nejpostiženějších obcí a hejtman kraje Jiří Šulc (ODS) ji dnes předali ministru dopravy Aleši Řebíčkovi (ODS). Ten mimo jiné podotkl, že zastavení prací na hloubení tunelu Prackovice způsobilo státu škodu ve výši zhruba dvě stě milionů korun.

Starosta Velemína Jiří Skalický, který zastupoval obce v okolí dálnice uvedl, že petice sepsali proto, aby hájili zájem obyvatel trpících kvůli nedokončenému úseku komunikace z Řehlovic do Lovosic. „Žije zde sto tisíc lidí, kteří si zaslouží slušné podmínky,“ dodal Skalický.

Starostům se nelíbí ale i postup úředníků, jejichž nekvalitní rozhodnutí umožňuje ekologickým organizacím úspěšně napadat jejich verdikty. Hejtman Šulc uvedl, že petice proti sobě postavila veřejný zájem ekologů z Brna proti místním obyvatelům.

Podle Řebíčka se stále dodržuje harmonogram stavby dálnice D8. Ministr zároveň odmítl, že bude krácen rozpočet na její dostavbu. Dokončení na konci roku 2010 prý ohroženo není.

Městský soud v Praze na začátku května vyhověl stížnosti ekologické organice Děti Země a zakázal hloubit tunel Prackovice. Zhruba po měsíci předběžné opatření zrušil. Ředitelství silnic a dálnic ČR vyčíslilo nyní škodu na 200 milionů korun. Navíc ministerstvu dopravy prý způsobili újmu 15 milionů korun.

„Škodu budeme vymáhat. Půjdeme tvrdě proti ekologům, my se vydírat nenecháme,“ uvedl Řebíček. Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka podotkl, že náklady musí ještě uznat soud.

Předseda Dětí Země Miroslav Patrik řekl, že vyčíslení škody je směšné. „Vykalkulovali si neexistující částku. Podle stavebního povolení vyjde stavba tunelu na 1,145 miliardy korun. Měsíční zastavení prací by vyšlo na 88 milionů,“ tvrdí Patrik. Podle něj chce ministerstvo dopravy ekology pouze zastrašit.

Dostavba dálnice D8 přijde zhruba na 12 miliard korun. Na téměř 16,5 kilometru dlouhém úseku se mimo jiné postaví dva tunely a 29 mostů. U Řehlovic skončil archeologický průzkum. Stavit se tam začne zřejmě na jaře 2009.