Přesto, že se mu daří potlačovat kriminalitu, která je s tím spojená. Potlačovat negativní jevy plynoucí z provozu výherních automatů se Ústí nad Labem daří prostřednictvím obecně závazné vyhlášky i za pomoci stavební uzávěry. Ta neumožňuje výstavbu dalších heren v centru města.

Jako další nástroj město používá také pravidelné kontroly městské policie v hernách. Strážníci zde zkoumají nejen věk hráče, ale také kontrolují děti a mladistvé, zda například nepožívají alkohol.

Vedení města by ale přesto uvítalo mnohem radikálnější přístup státu. „Tvrdší regulaci tohoto druhu podnikání bych uvítal, a nejsem sám,“ uvedl ústecký primátor Jan Kubata.

„O této problematice velmi často jednáme na zasedáních Komory statutárních měst s ostatními primátory. Velice nás mrzí, že ministerstvo financí například povoluje videoterminály bez vědomí a účasti měst i obcí a nebere zřetel na náš názor,“ dodal Kubata.

Město navíc chce novelizovat obecně závaznou vyhlášku, kterou se stanoví místa provozování výherních automatů na území města.

Ústí vyhlášku vydalo před rokem a hodnotí ji jinak jako velmi přínosnou. Výherní hrací přístroje je totiž možné v Ústí nad Labem provozovat již jen v kasinech, hernách, pohostinstvích a dalších podobných zařízeních, kde už instalovány jsou. Takových míst je 118. Všechna vyjmenovává příloha nové vyhlášky. Nejvíce provozoven s automaty, a to 57, je v centrálním obvodě, následují Neštěmice s 32, pak Střekov s 18 a nejméně, 11, jich je na Severní Terase.

Další by přibývat neměly. Návrh vyhlášky město konzultovalo s ministerstvem vnitra, aby se vyvarovalo pozastavení a zrušení Ústavním soudem. Prozatím ale mají být ve vyhlášce upřesněny pouze adresy, na kterých se herny nacházejí.

Podle mluvčího ministerstava financí Jakuba Haase vzniká také nová herní legislativa. „Připravuje se nový herní zákon, který by měl být do konce ledna předložen do sněmovny,“ řekl Haas.

Do 31. prosince chce ministerstvo financí věcný záměr nového zákona dokončit a předložit vládě. Ministerstvo prý má zájem na podpoře rovného konkurenčního prostředí, spravedlivějším ekonomickém zatížení provozovatelů a zjednodušení kontrolovatelnosti dozorovými orgány. Zároveň chce sladit tuto legislativu s evropskou.

V novém zákonu navrhuje například i zrušení stropu správních poplatků a paušální správní poplatky. Zvažuje se také otázka, co přinese zavedení Eura.

Zákon 202/1990, který byl již šestkrát novelizován, totiž vyžaduje změnu, jež by lépe odpovídala měnícímu se loterijnímu trhu. Poslední změny zakázaly hry mladistvých a umožnily obcím regulovat hraní.

Jenže je tu také paragraf 50, odstavec 3. Ten ministerstvu financí dává možnost udělovat výjimky. Právě na tento odstavec jsou směřovány Kubatovy připomínky. Vyhlášky měst a obcí, jimiž regulují výherní a hrací přístroje, jsou totiž marné právě kvůli němu. Zákaz vzápětí jen vyvolá udělení výjimky ministerstvem.

Kvůli tomu od roku 2002 stoupá objem prosázených částek právě v rámci takto udělených výjimek.