Než se první cestující svezou po trati historickými vlaky, bude to však ještě nějakou dobu trvat.

Amatérští železničáři začali o koupi vyjednávat v roce 1992 ještě s Československými státními drahami. Domluvili se však až nyní. „Dosáhli jsme teprve prvního krůčku. Ještě to bude nějakou dobu trvat, než se historické vlaky na železnici rozjedou. Bude hlavně záležet na úřednících ministerstva dopravy,“ sdělil předseda Zubrnické museální železnice Martin Kašpar.

V budoucnu se návštěvníci podle Kašpara mohou těšit zejména na projížďku historickým vlakem z Ústí nad Labem do Zubrnic. Zbytek trati je připraven k realizaci různých projektů z oblasti cestovního ruchu.

Občanské sdružení koupilo pětadvacet kilometrů trati od Správy železniční dopravní cesty. „Přesnou částku zveřejnit nechceme. Prozradíme jen, že je sedmimístná,“ podotkl Kašpar. Zhruba polovinu spolek uhradil z peněz, které si vydělal. Zbytek doplatili jeho členové.

Amatérští železničáři řeší další problémy. Například se stále potýkají se sběrači kovů, kteří trať rozebírají. Spolek například při prohlídce trati na jaře v roce 2005 zjistil, že zmizel původní, deset metrů dlouhý kovový most.

„Naštěstí díky finanční krizi šla cena železa dolů. Doufáme, že se materiál nebude ztrácet, jako doposud,“ uvedl Kašpar.

Skupina nadšenců obnovuje historickou trať Velké Březno – Zubrnice – Úštěk od roku 1993. Železnice tam byla postavena v roce 1890. Již v roce 1978 byla kvůli malému provozu uzavřena. O patnáct let později začala skupina převážně ústeckých příznivců železnice s její obnovou. Podařilo se jim již obnovit úsek z Velkého Března do Zubrnic.